DataLife Engine > Актуально > На Житомирщині актуальним стає питання покращення якості надання медичної допомоги

На Житомирщині актуальним стає питання покращення якості надання медичної допомоги


12.07. Разместил: yuriy
Якісні медичні послуги – для здоров’я пацієнтів

На жаль, демографічна ситуація, яка склалася в державі, залишається невтішною. За останні 10 років кількість населення України зменшилося майже на 4,5 млн., хоча не було ні війн, ні збройних конфліктів, ні масових епідемій. Аналітики вважають, що до 2026 року чисельність мешканців нашої держави може зменшитися ще на 5-8 млн.

Вирішальну роль у виправленні такого становища може відіграти лише держава, сприяючи росту національної свідо¬мості українського народу, відновлюючи традиційні родинні цінності, матеріально та морально підтримуючи сім'ї, в яких з’явилося на світ і виховується троє та більше дітей. За останні 2 роки на Житомирщині народжуваність зросла, але рівень смертності все-таки переважає. Погіршується стан здоров’я наших земляків, особливо тих, хто проживає у забруднених чорнобильським лихом територіях. Тому такої актуальності набуває питання покращення якості та ефективності надання медичної допомоги. Саме про це наша розмова зі заступником начальника управління охорони здоров’я Житомирської обласної державної адміністрації Олександром Яковичем Гусаком:

-У всіх розвинених країнах давно здійснюється контроль за якістю надання медичної допомоги. У минулому році до цього процесу долучилася й Україна. 5-6 червня 2008 року в Одесі відбулася нарада, яку провів Директор Департаменту з контролю якості Міністерства охорони здоров’я України. На ній було визначено основні завдання, вироблено стратегію діяльності. МОЗ України видало низку нормативно-правових документів, зокрема, п’ять наказів про забезпечення контролю якості та механізм його проведення.

Наша область уже давно проводить таку роботу. Першим кроком було створення Лікарського формуляру (цьогоріч – уже вп’яте його перевидано). Декілька років назад запроваджено протоколи, стандарти лікування та обстеження. Приємно відмітити, що Міністерство охорони здоров’я України створювало загальнодержавні протоколи та стандарти, базуючися на досвіді Житомирщини. Наявний національний перелік медикаментів, які можуть закуповуватися медичними установами. Великий вклад у контроль надання якісної медичної допомоги вносить благодійна організація «Лікарняна каса Житомирської області». До цього процесу давно долучилося управління охорони здоров’я. Видано багато наказів, котрі регламентують діяльність щодо покращення якості медичної допомоги. Зокрема, 21.05.2009 року - Наказ про створення клініко-експертної комісії, до якої ввійшли провідні фахівці УОЗ, обласні позаштатні спеціалісти, голова Асоціації лікарів, заступники головного лікаря Житомирської обласної клінічної лікарні ім. О. Ф. Гербачевського та обласної дитячої лікарні, виконавчий директор благодійної організації «Лікарняна каса Житомирської області».

-Олександре Яковичу, яка мета діяльності клініко-експертної комісії ?
-Населення, медичні працівники мають розуміти, що сьогодні без об’єктивної оцінки якості надання медичної допомоги вона не може бути прийнятною, тобто відповідати певним вимогам. Заради цього і створювалася комісія.

- Розкажіть, будь ласка, як саме працює комісія?
-Відбирається від 80 до 100 історій хвороб пацієнтів із певного району. Члени комісії проводять експертизу надання якості медичної допомоги за багатьма показниками: порядок ведення документації, правильність призначеного лікування та обстеження, їх обґрунтування, дотримання стандартів і т.д. Результати експертизи детально аналізуються у присутності обласних провідних фахівців і представників комісії. Під час кожного засідання комісії ведеться протокол, приймається рішення, яке доводиться до головних лікарів із метою усунення недоліків.

У квітні згідно з графіком здійснено експертизу контролю якості надання медичної допомоги у Романівській, Радомишльській, Чуднівській ЦРЛ, Новоград-Волинському міськрай ТМО.
Можна з впевненістю сказати, що кожен із цих районів має певні проблеми з якістю надання медичної допомоги.

Є багато проблем із оснащенням, особливо з лабораторним, із матеріально-технічною базою, зі забезпеченням лікарськими засобами. Але наразі не можна закликати і говорити про те, щоб медичні працівники лікували тим, що є. Велика частина витрат лягає на плечі самих пацієнтів. Потрібно застосовувати найновіші методики задля швидшого їх одужання. Наявні протоколи, стандарти лікування, які дають можливість вибирати найоптимальніший метод діагностування і поліпшення здоров’я пацієнтів.

Хоча кожного хворого «підігнати» під них неможливо. І нині варто дотримуватися принципу, який відомий здавна: лікувати не хворобу, а хворого, враховувати лікарську думку, професійний досвід.

УОЗ готує ще багато документів із контролю якості.
Міністр охорони здоров’я Василь Князевич на підсумковій нараді визначив 2009 рік – роком якості надання медичної допомоги. Це має бути не тільки гаслом для всіх медиків. Працювати так маємо щодня.

Тривалий час роботу з контролю якості лікувально-діагностичного процесу уособлено виконувала лише благодійна організація «Лікарняна каса Житомирської області». Але всі пацієнти з різних куточків нашої області, а не лише члени ЛК, мають лікуватися якісно. Відпрацьовані міжнародні протоколи лікування. Наприклад, хворі на лейкемію однаково лікуються і в Японії, і в Німеччині, і в Україні. Сьогодні пацієнти не повинні страждати від того, що вони потрапили на прийом до молодого, недосвідченого лікаря. Саме від цього захищають протоколи. І від усіх медпрацівників вимагатимемо їх дотримання. Від забезпечення якості на всіх етапах надання медичної допомоги виграє хвора людина.

-Як віднеслися лікарі до роботи нової комісії?
-З розумінням того, що варто виконувати стандарти лікування. У всіх 4 районах не було заперечень стосовно того, що зауваження комісії не обґрунтовані. Медики мають розуміти, що їх основне завдання –лікувати. І як на будь-якій іншій роботі, його потрібно виконувати на найвищому рівні. Ніхто не хоче купувати неякісний хліб, авто, одяг. І медичні послуги мають бути якісні. Пацієнти не хочуть інших. Це одна з основних цілей у медицині, одне з пріоритетних завдань управління охорони здоров’я Житомирської обласної державної адміністрації.

-Який із 4 районів, де вже проводилася експертиза якості, виглядає з-поміж інших найкраще?

-Найменше недоліків було виявлено у Романівській ЦРЛ (низька якість лікування пацієнтів відмічається у 32 % перевірених медичних картах; 37% хворих лікується без дотримання протоколів лікування, майже у половини – неякісно зібраний анамнез, у 38% - низька якість рекомендацій, у кожного третього відсутні записи про корекцію лікування та дотримання протоколу обстеження, кожний 5 має необґрунтовані призначення).

-Проаналізуйте, будь ласка, результати роботи комісії в інших районах.
- Серед перевірених медичних карт хворих Радомишльської ЦРЛ у 64% відмічається низька якість лікування; у 20% - неадекватне дозування та кратність прийому ліків, у 56% – низька якість рекомендацій; у 16% - відсутні записи про корекцію лікування; 56% пацієнтів лікуються без дотримання протоколів лікування, у кожного третього - неякісно зібрано анамнез і недотримано протоколи обстеження.

У Чуднівській ЦРЛ серед перевірених медичних карт у 64% визначено низьку якість лікування пацієнтів; 72% хворих лікуються без дотримання протоколів лікування, у кожного третього - неякісно зібрано анамнез, у 28% - відсутні записи про корекцію лікування, у кожного 5 – низька якість рекомендацій.
Серед перевірених медичних карт пацієнтів Новоград-Волинського міськрайТМО у 57,7 % визначено низьку якість лікування; у 48% – низьку якість рекомендацій, у 42% - несвоєчасне та необґрунтоване корегування лікування, у 38% - неадекватність дозування та тривалість прийому ліків; у 14% - недостовірність списання медикаментів у листі призначень; у 49% хворих неякісно зібрано анамнез; 36% - лікується без дотримання протоколів лікування, кожному 4 пацієнту неправильно встановлено діагноз, недотримано протоколи обстеження, несвоєчасно оцінено лабораторні дані; у кожного п’ятого - недотримано критерії виписки.

О. Я Гусак звернувся до головних лікарів із поясненням, що діяльність комісії не спрямована на те, щоб «виставити» роботу когось із головних лікарів із гіршої сторони.

-Основне – показати об’єктивну картину із надання якісної медичної допомоги. І нехай усі будуть найкращими, - побажав Олександр Якович.
І в подальшому комісією інспектуватимуться не лише районні, але й обласні лікувальні заклади.


Вернуться назад