DataLife Engine > Обласні новини > Житомирщина: Проміжні висновки щодо попередніх результатів спостереження на місцевих виборах

Житомирщина: Проміжні висновки щодо попередніх результатів спостереження на місцевих виборах


30.10. Разместил: yuriy
У день голосування на місцевих виборах у ОТГ в Житомирській області типовими були зловживання, які мали місце і під час попередніх виборів, а саме: порушення процедури голосування, недостатнє матеріально-тахнічне забезпечення, видача бюлетенів особам без документів.
Вчора, 29 жовтня 2017 року, житомиряни обирали органи місцевої влади (голову та депутатів відповідних рад) у 13 територіальних громадах: Ємільчинська, Любарська, Брониківська, Піщівська, Словечанська, Овруцька, Курненська, Мартинівська, Соколівська, Пулинська, Радомишльська, Глибочицька, Оліївська.
Як відзначають громадські спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА, виборці були досить активні, голосування пройшло загалом в безконфліктній атмосфері з незначними порушеннями, які не мали спланованого характеру чи ознак зумисної і цілеспрямованої фальсифікації результатів волевиявлення.
В день голосування спостерігачами ОПОРИ, що працювали в області відповідно до національної вибірки, було зафіксовано 19 інцидентів порушення виборчого законодавчта. Спостерігачами Громадянської мережі ОПОРА у Житомирській області були задукоментовані та зафіксовані дані факти. Спостерігачі ОПОРИ не лише під час передвиборчої кампанії, але й в день виборів інтенсивно взаємодіяли з правоохоронцями, здійснювавши виклики поліції й офіційно надавали інформацію про зафіксовані правопорушення.

ОЦІНКА ПРОЦЕСУ ГОЛОСУВАННЯ
Дільничним виборчим комісіям не вдалося забезпечити дотримання усіх виборчих процедур в день голосування. На низький рівень правової компетентності та професійної підготовки членів виборчих комісій вказує той факт, що у низці ДВК і досі являється нормальною практикою видача бюлетенів особам без належних документів. На зауваження спостерігачів комісія не реагує, свої дії пояснює тим, що якщо відправлять людей додому за документами, вони більше не повернуться. Кажуть, що "село маленьке, і ми всіх знаємо".
Громадянська мережа ОПОРА зазначає, що частина 2 статті 3 Закону України «Про місцеві вибори» чітко визначає, що документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).

Також про низький рівень правової компетентності свідчать випадки, коли кандидати можуть змусити членів ДВК розмістити його біографічну довідку, коли інших біографічних довідок кандидатів на дільниці немає. А це суперечить принципу рівних можливостей, про що зазначено у частині 3 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори»: усі кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані у встановленому цим Законом порядку, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів.
Відповідно до частини 5 статті 76 Закону, у приміщенні для голосування або безпосередньо перед ним дільнична виборча комісія розміщує плакати, що роз’яснюють порядок голосування та відповідальність за порушення законодавства про вибори, передбачені цим та іншими законами України.
Проте вимоги розміщувати біографічні довідки кандидатів на виборчих дільницях у цьому Законі немає.  
Рівень матеріально-технічного забезпечення та пристосованості приміщень виборчих дільниць до голосування залишається незадовільним, що не лише створює додаткові незручності для виборців та членів комісій, але часто унеможливлює дотримання законності процесу голосування. Так, сопстерігачами Громадянської мережі ОПОРА було зафіксовано два інциденти, коли через відсутність сейфу виборча документація зберігалася у неналежний відповідно законодавства спосіб.
На ДВК № 180963 у с. Пилиповичі Радомишльського району у приміщенні дільниці (будинок культури) відсутній сейф. Вся виборча документація зберігалася через дорогу - у сількій раді. Члени ДВК також повідомили, що перераховувати бюлетені будуть не у приміщені ДВК, яке не опалюється, а у сільраді.
У с. Рокитне Овруцького району на ДВК №180752 сейф також був відсутній, тому вся виборча документація зберігалася у голови комісії вдома. Крім того, на цій ДВК немає кабінок для голосування (у списку виборців - 23 особи) і голосування відбувається в "кімнаті для голосування". Кімната відокремлена, немає іншого входу, закрита шторкою, є столик.

Відповідно до частини 12 ст. 75 Закону України “Про місцеві вибори” територіальна, дільнична виборча комісія забезпечує збереження та охорону отриманих виборчих бюлетенів. Виборчі бюлетені зберігаються у приміщенні виборчої комісії в закритому сейфі (металевій шафі), який (яка) опечатується стрічкою з проставленням на ній підписів усіх присутніх на засіданні комісії та печатки комісії. Сейф (металева шафа чи окрема кімната) постійно (до передачі бюлетенів дільничним виборчим комісіям або до дня голосування) перебуває під охороною поліцейських, а в разі необхідності, за зверненням Центральної виборчої комісії, - співробітників Служби безпеки України.

Спостерігачами ОПОРИ були зафіксовані випадки, коли виготовлені бюлетені невідповідали встановленій формі.
В Овруцькому районі, у селі Кирдани, на ДВК №180714 при ранковому перерахунку бюлетенів було виявлено невідповідність встановленій формі трьох бюлетенів для голосування за кандидатів у депутати. При належній формі і кольорі бюлетені були порожні, без необхідного для голосування тексту. Друкували бюлетені для Овруцької ОТГ в м. Коростень, у приватній друкарні "Тріада С" (керівник - Стужук Володимир Миколайович).

У м. Радомишлі, на ДВК 180914, при розкладанні бюлетенів для голосування за депутатів місцевої ради виявили три бюлетені, які не відповідають встановленій формі;: один без будь-якого тексту, а два білі, без нанесення "хвильок" - одного зі способів захисту, визначеного ТВК. Комісія визнала ці бюлетені непридатними до голосування. Друкувала бюлетені друкарня "Бук-друк" (м. Житомир).
Спостерігачі Мережі ОПОРА зафіксували декілька інцидентів з виборцями, що сталися також через низьку правову культуру громадян.
У місті Овручі на ДВК №180709 та у селі Раківщина Овруцького району виборці, отримавши бюлетені, порвали їх, бо не бажали приймати учать у виборах.
На ДВК № 180710 (вул. Князя Олега, 11) виборець, отримавши бюлетені для голосування за кандидатів у депутати та голову, пішов до кабінки. Але коли вийшов з неї - не вкинув бюлетені в скриньку для голосування, а вийшов за межі дільниці. Повернувшись до ДВК через деякий час, пояснив, що забув дома окуляри і вертався по них. Члени виборчої комісії не дозволили чоловікові вкинути бюлетені в скриньку і вирішили не враховувати їх, адже факт голосування в приміщенні ДВК не був зафіксований.
На дільницю викликали поліцію, щоб зафіксувати інцидент.
Громадянська мережа ОПОРА зазначає, що такі дії можуть бути кваліфіковані за частиною 1 статті 158-1 Кримінального кодексу України: “Надання або отримання виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі особою, яка не має права його надавати чи отримувати, або викрадення чи приховування виборчого бюлетеня, бюлетеня для голосування на референдумі, або надання виборцю заповненого виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі, або голосування виборцем, учасником референдуму більше ніж один раз - караються штрафом від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років”.

АКТИВНІСТЬ ВИБОРЦІВ
За даними ТВК Житомищини, найбільше виборців проголосували у Любарській селищній об’єднаній територіальній громаді, водночас найбільший відсоток виборців, що здійснили своє волевиявлення, – у Словечанській сільській об’єднаній територіальній громаді.
Територіальні виборчі комісії на Житомирщині назвали такі дані щодо кількості виборців, які  здійснили своє волевиявлення:
Любарська селищна об’єднана територіальна громада – 51,48%;
Брониківська сільська об’єднана територіальна громада – 60,37%;
Піщівська сільська об’єднана територіальна громада – 46,8%;
Словечанська сільська об’єднана територіальна громада – 65,42%;
Курненська сільська об’єднана територіальна громада – 47,44%;
Мартинівська сільська об’єднана територіальна громада – 50,45%;
Соколівська сільська об’єднана територіальна громада – 54,11%;
Глибочицька сільська об’єднана територіальна громада – 51,46%;
Оліївська сільська об’єднана територіальна громада – 58,21%.
Житомирщина: Проміжні висновки щодо попередніх результатів спостереження на місцевих виборах


Не всі територіальні виборчі комісії збирають інформацію про кількість виборців, що вже проголосували, не роблять цього Ємільчинська, Овруцька, Пулинська, Радомишльська ТВК.
Житомирщина: Проміжні висновки щодо попередніх результатів спостереження на місцевих виборах


СУДОВІ ПРОЦЕСИ
Глибочицька сільська виборча комісія помилково зареєструвала висуванця Радикальної партії Олега Ляшка у одномандатному виборчому окрузі №6, хоча він подавав документи на округ №9. Представники Радикальної партії Олега Ляшка мають намір скасувати результати виборів.  
Глибочицька сільська виборча комісія постановою № 2 від 5 жовтня 2017 року зареєструвала кандидатів у депутати по одномандатних виборчих округах до Глибочицької сільської ради Житомирського району. Ця постанова з інформацією про відомості кандидатів у виборчих округах була оприлюднена в коридорі приміщення сільської ради (згідно з частиною 8 статті 42 Закону України «Про місцеві вибори»), де розташована комісія. Серед 104 кандидатів в депутати були також документи самовисуванця, безпартійного, керівника організаційного відділу обласної територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка Гнеушева Сергія Вікторовича. Цим рішенням комісія помилково зареєструвала його у одномандатному виборчому окрузі №6, хоча він подавав документи на округ № 9.
Треба зазначити, що 11 жовтня поточного року ця комісія відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 74 Закону України «Про місцеві вибори» затвердила текст виборчого бюлетеня по всіх раніше утворених 26 виборчих округах. Зокрема, 6-й округ – с.Глибочиця, вулиці – Миру, Шевчука та Івана Франка, та 9-й округ – с.Глибочиця, вулиці – Лісова, Київська (будинки 80-110) та Богдана Хмельницького (будинки 1-18а). Орієнтовна кількість виборців на дату створення округів становила, відповідно, 214 та 135 чоловік.
11 жовтня 2017 року Глибочицька сільська виборча комісія оприлюднила рішення про затвердження тексту виборчого бюлетеня, яке 16 жовтня 2017 року, відповідно до законодавства, передала для загального ознайомлення у приміщенні відповідної дільниці. 20 жовтня 2017 року комісія на своєму засіданні затвердила текст виборчого бюлетеня до друку, зауважень до комісії не надходило.  Помилка була виявлена тільки в день голосування.
Як повідомила голова Глибочицької сільської виборчої комісії Ольга Шпаківська, згаданий кандидат за період виборчого процесу жодного разу не з’являвся в комісії, ні по посвідчення кандидата, яке він забрав 29 жовтня, ні по рішення комісії про реєстрацію. Сергій Гнеушев також не надавав примірників агітпродукції, яку він розповсюджував серед виборців, та відомостей про реєстрацію виборчого фонду.
Пізніше народний депутат від Радикальної партії Олега Ляшка Олексій Ленський повідомив, що Житомирський районний суд відмовився приймати позовну заяву через те, що фінансові установи були зачинені і позивач не міг оплатити судовий збір.
Громадянська мережа ОПОРА звернулася до Олексія Ленського щодо надання доказів про відмову канцелярії суду приймати позовну заяву.
Однак варто звернути увагу, що рішення та дії виборчих комісій, що мали місце до дня голосування повинні бути оскаржені до початку голосування. Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства скарги на рішення, дії, бездіяльність виборчих комісій приймаються судом без сплати судового збору. Кандидат може протягом п’яти днів оскаржити рішення сільської територіальної виборчої комісії про встановлення результатів виборів до районного суду як адміністративного.

Оскільки процес підрахунку голосів та встановлення результатів виборів ще триває, ОПОРА закликає комісії провести інформаційно-роз’яснювальну роботу і посилити контроль за процесом фінансової звітності суб’єктів виборчого процесу, а правоохоронні органи забезпечити оперативне розслідування порушень з метою забезпечення принципу невідворотності покарання за злочини проти виборчих прав громадян.
Відзначимо, що в Громадянській мережі ОПОРА працює «гаряча лінія», на яку можна звертатися в разі виникнення проблем чи потреби консультацій щодо виборів – (044) 591-44-44 (вартість дзвінків згідно з тарифами вашого оператора).

Вернуться назад