«Наша мета утвердження демократичних принципів в Україні»,- канадці про цілі своїх візитів.
В
Центрі Суспільних Комунікацій відбулася розлога розмова з міжнародними спостерігачами
Жаком Морно та
Аядом Кількалом.
Експерти зазначили, що основна мета їхнього перебування в Україні - це виявлення недоліків виборчого процесу та вказування на помилки, промоція демократичних засад та принципів, а також підтримка мільйонного українського населення, яке проживає в Канаді.
«Є такий вислів: якщо братам краще, то і нам добре. Щось подібне закладено у меті наших візитів», - каже Аяд Кількал.
Спостерігачі протягом виборчої кампанії зустрічаються з представниками політичних сил та громадськими активістами всієї області. Згодом формують звіти та надсилають до їхньої Місії в Києві.
Канадці пояснюють, що політика скрізь брудна, але у них все геть не так, як у нас. Зокрема, велику та потужну роль грають ЗМІ. Політики бояться скандалів у пресі, бо це може їх поховати на політичній арені.
В Канаді неприпустимо, щоб олігарх був і власником медіа, і одночасно політиком. Та і олігархів, як таких, у них немає.
«Нещодавно у нас так сталося, що медіамагнат міг стати лідером однієї з політичних сил. Йому належала велика частка багатьох каналів. Тим не менш, усі інші жорстко засудили такий потенціал, і поставили перед вибором: або бізнес, або політика», - навів приклад пан Жак.
Спостерігачі розказують і те, що у них в Канаді дуже рідкісна справа, коди політик є багатою та заможною людиною.
Щоб перемогти на виборах, партії (
Ліберальна, Соціалістична, Націонал-демократична) мають пропагувати реальні потрібні суспільні речі, і прийшовши до влади їх втілювати.
«У нас був такий випадок, коли помітили, що міністр за державні гроші пила сік, який був в три чи чотири рази дорожчим, ніж за звичай. Це був великий скандал, і вона була знята з посади»,- розказує
Жак Морно.
Канадці зауважили, що в них медіа є надзвичайно потужними і мають неабияку довіру серед населення. Перше, що зацікавило ЦСК - так це розуміння того, за рахунок чого живуть медіа.
Експерти пояснили, що так як і в нас - за рахунок продажів, а також дороговартісної реклами на сторінках газет чи в ефірах телеканалів.
В середньому вартість газет в Канаді коливається близько двох доларів. Але і рівень мінімального заробітку складає 11 доларів година (що на місяць становить 1700$). Журналісти, та і інші представники медіа мають хороші заробітки, бо ця робота в них вважається престижною та елітною.
В Канаді власники медіа надзвичайно цінують довіру глядача, тому уникають будь-яких ситуацій дискредитувати себе. Як ми вже писали, там немає такого, що олігарх може бути політиком і дозволяти собі маніпулятивні технології. Свобода преси - це, для них, найперший та найголовніший показник демократії.
В період виборів будь-яка політична агітація має відповідні позначення, і цим, на відміну від більшості житомирських ЗМІ, ніхто не нехтує.
Спостерігачі підтвердили, що у них все ж є канали, які можуть бути більш прихильні до тих чи інших політичних поглядів, але інформацію всеодно подають об'єктивно. Є і жовта преса, проте ніхто їй не довіряє.
Центр Суспільних Комунікацій,
Ірина Ярмоленко