Верховна рада прийняла за основу закон про видобуток бурштину, ініціатором якого виступили житомирські депутати

Верховна рада прийняла за основу закон про видобуток бурштину, ініціатором якого виступили житомирські депутати

23.04 11:59    
Сьогодні Верховна Рада України прийняла за основу важливий для Житомирщини Законопроект № 1351-1 - «Проект Закону про видобування та реалізацію бурштину». За таке рішення проголосувало 234 народних обранця.

Ще двоє – висловились проти, 5 – утрималось, не голосувало-59. Цікаво, противником прийняття цього законопроекту виступив «головний люстратор» країни Єгор Соболєв.

Як відомо, ініціаторами даного законопроекту виступили ряд житомирських політиків:
Арешонков Володимир Юрійович (VIII скликання)
Дзюблик Павло Володимирович (VIII скликання)
Кривенко Вадим Валерійович (VIII скликання)
Розенблат Борислав Соломонович (VIII скликання)

а також:
Томенко Микола Володимирович (VIII скликання)
Яніцький Василь Петрович (VIII скликання)
Артеменко Андрій Вікторович (VIII скликання)

Поіменне голосування житомирських депутатів за проект Закону про видобування та реалізацію бурштину (№1351-1)
Арешонков В.Ю. - За
Ревега О.В. - За
Розенблат Б.С. - За
Дзюблик П.В. - За
Кривенко В.В. - За
Лук’янчук Р.В. - За
Пашинський С.В. - За
Тимчук Д.Б. - За
Тарасюк Б.І. - За

Павленко Ю.О. - Відсутній
Развадовський В.Й. - Відсутній
Литвин В.М. - Не голосував


Пояснювальну записку депутатів та ВИСНОВОК Головного науково-експертного управління ВР від 28.01.2015 наводимо нижче:



ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України “Про видобування та реалізацію бурштину”


1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Україна посідає друге місце в світі за запасами бурштину, при цьому вирізняється найвищим у світі відсотком бурштину ювелірної якості в покладах. Співвідношення ювелірного та технічного бурштину в них складає 24 і 76 % відповідно, тоді як в Польщі та Росії частка крупних шматкових фракцій ювелірної якості не перевищує 10-15 % видобутку. Невелика глибина залягання (лише 2-7 м) зумовлює те, що український бурштин-сирець на 20-40% дешевший за калінінградський.
Незважаючи на те, що існують всі передумови для бурхливого розвитку на території України галузі економіки, пов’язаної з видобуванням, обробкою та реалізацією бурштину та виробів з бурштину, що мала би збагачувати нашу державу, на цей час видобування бурштину збагачує переважно організовані злочинні організації та корумпованих правоохоронців, що покривають нелегальне видобування бурштину на півночі України.
Заплутане правове регулювання надрокористування, надмірна складність процедури отримання спеціального дозволу на користування надрами, необхідність отримання цілої низки дозволів, рішень і погоджень для початку видобування корисних копалин тривалий час відлякувало потенційних інвесторів від вкладення грошей у розробку бурштинових родовищ. Однак, зростання цін на бурштин на світовому ринку дорогоцінного каміння, дедалі більше зубожіння населення на Поліссі, низький рівень зайнятості та високий рівень корупції у правоохоронних органах, незначна відповідальність за незаконне видобування корисних копалин, відносна дешевизна та простота технології кустарного видобування бурштину старателями через його приповерхневе залягання — все це спричинило справжній вибух нелегального старательського видобування бурштину на Поліссі.
Наслідки нелегального видобування бурштину плачевні. До екологічних наслідків належать: порушення цілісності геологічних пластів, збіднення бурштиноносних надр, порушення гідрогеологічних умов на прилеглих територіях, знищення трав’яного покриву і родючого шару ґрунту, вирубування дерев і порушення їхньої кореневої системи, зміна болотних біоценозів. До економічних наслідків належать: збитки у лісовому та водному господарстві, деградація ґрунтів, втрата для держави значних обсягів бурштину-сирцю, що набагато перевищують обсяг законного видобування, недоотримання митних зборів, загальнодержавних та місцевих податків і зборів. До соціальних наслідків належать: підвищення рівню криміногенної обстановки в регіоні, високий рівень травматизму та смертності серед старателів через недотримання правил безпеки, зростання соціальної напруги через конфлікти між старателями та простими громадянами.
Цей закон пропонує комплексний підхід до розв’язання зазначених вище проблем. На думку авторів законопроекту стратегічним завданням є створення в Україні цивілізованого ринку бурштину з чіткими правилами участі в ньому. Розв’язати проблему зайнятості нелегальних старателів пропонується шляхом стимулювання їх до об’єднання в старательські артілі, для яких відкриваються можливості для спрощеного надрокористування згідно з договором, що укладається з первинним надрокористувачем. Важливу роль на першому етапі становлення галузі видобування бурштину мають відіграти комунальні підприємства, що утворюються обласними радами, які беруть на себе основний тягар щодо оформлення дозвільних документів. Бурштинові біржі повинні стати єдиним майданчиком легальної торгівлі видобутим бурштином, а прозорі умови участі в біржовій торгівлі та жорсткі правила обліку видобутого бурштину призведуть до істотного скорочення частки чорного ринку бурштину. Посилення кримінальної відповідальності за порушення правил охорони надр у поєднанні зі стимулюванням правомірної поведінки має знизити рівень криміногенної ситуації в регіоні та привести до ліквідації організованих злочинних організацій, що покривають нелегальний видобуток і контрабанду бурштину.

2. Цілі і завдання прийняття
Метою прийняття законопроекту є правове врегулювання відносин щодо користуванням надрами з метою видобування бурштину, припинення незаконного видобування бурштину, гарантування безпеки людей, їхнього життя, здоров’я та майна, ліквідації організованих злочинних організацій, що покривають незаконне видобування бурштину, його тіньовий збут і контрабанду, а також створення сприятливих умов для розвитку в Україні галузі економіки, пов’язаною з видобуванням, реалізацією та обробкою бурштину, залучення у цю галузь інвестицій та нових технологій, зростання рівню життя населення в місці видобування бурштину, забезпечення охорони навколишнього природного середовища під час видобування бурштину та рекультивації порушених земель.

3. Загальна характеристика і основні положення законопроекту
Законопроект передбачає впровадження для первинного надрокористувача спрощеної процедури отримання спеціального дозволу на користування надрами для видобування бурштину. При цьому первинний надрокористувач має виконати поділ ділянки бурштиноносних надр на старательські ділянки, що за заявочним принципом підлягають розподілу між старательськими артілями. Видобування бурштину здійснюють старательські артілі згідно з умовами договору про видобування бурштину, вимоги щодо укладення та припинення такого договору регулюються окремим розділом закону. Законопроект також врегульовує особливості видобування та реалізації бурштину на бурштиновій біржі. Окремі розділи законопроекту присвячені правовому регулюванню особливостей утворення та діяльності старательської артілі, а також засадам функціонування бурштинової біржі. Прикінцевими положеннями вносяться зміни до Кодексу України про надра, Земельного кодексу України, Лісового кодексу України, Кримінального кодексу України, Закону України “Про ліцензування певних видів господарської діяльності”, Закону України “Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними”.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
У даній сфері правового регулювання діють Конституція України, Кодекс України про надра, Земельний кодекс України, Лісовий кодекс України, Закон України “Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними”, Закон України “Про місцеве самоврядування”, Закон України “Про охорону навколишнього природного середовища”. Основні підзаконні нормативно-правові акти: Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами”від 30 травня 2011 р. № 615; Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження порядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами від 30 травня 2011 р. № 594; Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження переліку корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення” від 12 грудня 1994 р. № 827.

5. Фінансово-економічне обґрунтування
Прийняття проекту Закону України не потребує залучення додаткових коштів з державного бюджету. Прийняття закону в перспективі сприятиме додатковим надходженням до державного та місцевих бюджетів.

6. Очікувані соціально-економічні наслідки

Прийняття закону знизить криміногенну обстановку в поліських районах Житомирської, Рівненської та Волинської областей, сприятиме скороченню незаконного видобутку бурштину; закладе основи для розвитку в Україні бурштинової галузі; сприятиме підвищенню рівню зайнятості місцевого населення; державний і місцеві бюджети отримають додаткові джерела надходжень.


Народний депутат України Б. С. Розенблат

Народний депутат України М.В. Томенко

Народний депутат України П.В. Дзюблик

Народний депутат України В.В. Кривенко

Народний депутат України А.В. Павелко







ВИСНОВОК
на проект Закону України
«Про видобування та реалізацію бурштину»
(реєстр. № 1351-1 від 26.12.2014 р.)


Проект спрямований на удосконалення правового регулювання відносин у сфері видобування та реалізації бурштину. У ньому визначаються: види та строки користування бурштиноносними надрами; особи, що можуть бути користувачами таких надр; порядок укладання договорів про видобування бурштину тощо. У проекті також встановлюється: статус спеціалізованих комунальних підприємств та старательських артілей в бурштиновій галузі; порядок надання спеціальних дозволів на користування бурштиноносними надрами, плати за їх користування, порядок поділу ділянок таких надр на старательські ділянки тощо. Окрім того, визначаються; особливості набуття права користування на геологічну інформацію про бурштиноносні надра; порядок утворення та діяльності бурштинової біржі; особливості проведення біржових операцій на таких біржах тощо. Прийняття запропонованого законопроекту, як зазначається у Пояснювальній записці до нього, зокрема, «сприятиме скороченню незаконного видобутку бурштину, закладе основи для розвитку в Україні бурштинової галузі, сприятиме підвищенню рівню зайнятості місцевого населення».

Проаналізувавши проект, Головне управління вважає за необхідне висловити щодо нього наступні зауваження.
1. Проект не відповідає принципу системності у регулюванні суспільних відносин, який має покладатися в основу будь-якого нормативно-правового акту. За цим принципом останній має чітко фіксувати свій предмет регулювання, взаємодіяти з іншими нормативно-правовими актами з відповідного питання, насамперед, тими, що є базовими для даної сфери правого регулювання. У гірничих відносинах таким є Кодекс України про надра, який визначає засади правового регулювання суспільних відносин з

використання та охорони надр і, у разі потреби, особливості надання надр у користування для певних цілей (наприклад, для геологічного вивчення – ст. 20, видобування прісних підземних вод і розробки родовищ торфу - ст. 21, захоронення відходів виробництва та інших шкідливих речовин, скидання стічних вод - ст. 22), з яким і має бути узгоджений поданий законопроект. Зазначимо, що певні зміни до цього Кодексу, які спрямовані на таке узгодження, включені до розділу 6 «Прикінцеві та перехідні положення» проекту. Проте вони не забезпечують повну відповідність проекту відповідним положенням Кодексу України про надра. Зокрема, з положеннями цього Кодексу також мали б бути узгоджені й інші ключові положення законопроекту. Насамперед, слід врахувати, що у Кодексі України про надра не використовується таке поняття як «первинний надрокористувач», яке є засадничим для проекту. По-іншому, ніж у Кодексі України про надра, в проекті (ст. 5) визначаються строки користування бурштиноносними надрами. Також у проекті (ст. 16) до уваги не взято, що користування надрами без надання гірничого відводу може здійснюватися лише у випадках, передбачених Кодексом України про надра (частина 3 ст. 19).
Крім цього, до Кодексу України про надра, на думку управління, також було б доцільно включити базову статтю, присвячену визначенню особливостей використання надр для видобування бурштину. У зв‘язку з цим пропонуємо внести до проекту відповідні зміни.
2. До суттєвих вад проекту слід віднести запровадження певного монополізму у сфері видобування бурштину. Адже, незважаючи на декларування у частині 1 ст. 7 проекту того, що «користувачами бурштиноносних надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземні юридичні особи та громадяни», у якості основних суб‘єктів відносин з користування бурштиноносними надрами закріплюються лише комунальні підприємства, що визнаються первинними надрокористувачами, яким надаються спеціальні дозволи на користування надрами для видобутку бурштину, та старательські артілі, які укладають договір про видобування бурштину з відповідними комунальними підприємствами. З огляду на цих суб‘єктів в проекті й будується організаційний та правовий механізм видобування та реалізації бурштину: комунальне підприємство отримує спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону (частина 2 ст. 15); виключне право на подання заявки на укладання договору на видобування бурштину належить старательській артілі (частина 1 ст. 14); договір про видобування бурштину укладається між первинним надрокористувачем і старательською артіллю (частина 1 ст. 9) тощо. Інші суб‘єкти у проекті згадуються побіжно, без чіткого визначення їх можливостей прийняти участь у видобутку бурштину, що суттєво ускладнить проведення їх діяльності у цій сфері. Виходячи з цього, пропонуємо доповнити проект положеннями про умови та порядок

участі у видобуванні бурштину інших суб‘єктів господарювання, крім комунальних підприємств та старательських артілей, або уточнити назву проекту на «Про видобування та реалізацію бурштину старательськими артілями» з внесенням відповідних змін до проекту.
3. У проекті досить суттєво корегується правовий режим поводження з бурштином як корисною копалиною загальнодержавного значення (див. Перелік корисних копалин загальнодержавного значення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 р. № 827 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2011 р. № 1370)) у порівнянні з іншими корисними копалинами такого значення. Роль держави щодо видобутку бурштину за проектом зводиться до надання за запитом спеціалізованого комунального підприємства (первинного надрокористувача) певної інформації та спеціального дозволу (без конкурсу) на користування бурштиноносними надрами. Після цього усі основні розпорядчі дії в даній сфері здійснюватиме зазначене комунальне підприємство. Очевидно, що такий підхід призведе до суттєвого нівелювання статусу бурштину як корисної копалини загальнодержавного значення, що може мати певні негативні наслідки.
4. Зауваження викликають положення проекту (ст. 11), за якими спеціалізовані комунальні підприємства (первинні надрокористувачі) мають створюватися обласними радами. Слід узяти до уваги, що обласні ради не мають майна, на базі якого можна було б створити такі підприємства. Відповідно до частини 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Відповідно до частини 4 цієї ж статті, районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. У зв‘язку з цим пропонуємо статус спеціалізованого підприємства визначити більш чітко.
5. Не є, на думку управління, виправданою пропозиція щодо скасування ліцензування видобутку, зберігання, транспортування та реалізації бурштину (пункт 4 розділу 6 «Прикінцеві та перехідні положення» проекту, зміни до ст. 3 Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними», зміни до пункту 4

частини 1 ст. 9 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»). Слід врахувати, що на розгляді в Верховній Раді України знаходиться прийнята у першому читанні нова редакція Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» (реєстр. № 0934 від 11.12.2014 р.), у якій господарська діяльність, пов’язана з видобутком дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, в тому числі бурштину, підлягає ліцензуванню. Крім цього, ліцензування господарської діяльності у цій сфері, на думку управління, відповідає такому принципу державної політики у сфері ліцензування як забезпечення захисту навколишнього природного середовища (ст. 3 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»).
6. Вимагають уточнення приписи проекту, присвячені видобуванню бурштину на підставі відповідного договору (статті 9, 13, 14, 17 - 20 проекту). У цих приписах пропонується запровадити для видобування бурштину порядок, згідно з яким передбачається: 1) створення обласною радою (в області, де наявні родовища бурштину) спеціалізованих комунальних підприємств, яким надаватимуться без аукціону спеціальні дозволи на користування надрами на видобування бурштину (статті 11, 15 проекту), на підставі чого такі підприємства визнаються «первинними» надрокористувачами (абзац 9 частини 1 статті 1 проекту); 2) «первинні» надрокористувачі поділяють родовища на так звані «старательські ділянки» (частина 1 статті 13 проекту) і укладають договори про видобування бурштину з «старательськими артілями» (визначеними в статтях 35, 36 проекту), які далі мають реалізовувати видобутий бурштин на «бурштиновій біржі» (статті 37 - 40 проекту). Враховуючи, що для видобування бурштину як корисної копалини не потрібні великі інвестиційні проекти, і водночас існує негайна потреба упорядкувати його видобуток (як зазначено у Пояснювальній записці), такий порядок в цілому можна підтримати з урахуванням необхідності уточнення статусу спеціалізованого підприємства (п. 4 висновку) . Разом з тим слід уточнити, в яких саме випадках він застосовується шляхом, наприклад, доповнення розділу 6 «Прикінцеві та перехідні положення» відповідними положеннями.
Крім цього, до вищенаведених статей є наступні зауваження. У частині 4 статті 9 проекту зазначено, що «видобування та реалізація бурштину відповідно до цього закону не є провадженням спільної діяльності без утворення юридичної особи, а договір про видобування бурштину не є договором про спільну діяльність в розумінні податкового законодавства України». Зміст цієї норми є незрозумілим, адже Податковий кодекс України не ставить якихось особливих вимог до змісту договорів про спільну діяльність, який визначається відповідно до глави 77 Цивільного кодексу України. Варто також звернути увагу на те, що у статті 9 «Договір про видобування бурштину» не визначаються ні форма цього договору, ні його істотні умови, які тим чи іншим чином визначаються у інших статтях проекту, а тому назву статті та її зміст доцільно уточнити.
Не відповідає цивільно-правовим засадам юридичної рівності сторін договору як учасників цивільних відносин (стаття 1 Цивільного кодексу України) положення проекту про стягнення плати за укладання договору про видобування бурштину (підпункт «д» частини третьої ст. 17 та частина перша ст. 18 проекту). Слід узяти до уваги, що укладення договору не є ані товаром, ані роботою, ані послугою, щоб подібна плата мала під собою якусь правову підставу.
7. У проекті пропонується запровадити «бурштинову біржу» (статті 37- 40 проекту) і врегулювати особливості її діяльності. Проте слід звернути увагу на те, що Закон України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними», що регулює в своїй статті 14 торгівлю дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням та виробами з них, не передбачає для таких товарів обов’язкової біржової торгівлі. Зазначимо також, що проект не містить вимоги про те, що старательські артілі зобов‘язані реалізовувати бурштин виключно на бурштиновій біржі, а також на те, що у проекті не визначено, де і в яких формах мають реалізовувати бурштин інші підприємства, які видобувають бурштин.
Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду у першому читанні проект доцільно направити на доопрацювання суб‘єктам права законодавчої ініціативи з наступним урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

Перший заступник Керівника
Головного управління С.О.Гудзинський

RuporZT


Коментарів: 0 Додати коментар Роздрукувати За матеріалами: http://ruporzt.com.ua/
Україна Цікавинка Скандали
Сьогодні 21:13
Вдарила батька сокирою по голові: на Могилів-Подільщині ...
Сьогодні 21:12
Вінницькі поліцейські встановлюють обставини автопригод ...
Сьогодні 21:09
На Полтавщині поліція встановлює обставини пожежі, внас ...
Сьогодні 21:08
На Полтавщині поліція вилучила понад 400 метрів браконь ...
Сьогодні 21:07
В Луцке поздравляли театралов
Сьогодні 20:56
У Колодяжному провели просвітницький захід в рамках Все ...
Сьогодні 20:50
У Варшаві відбулися українсько-польські урядові консуль ...
Сьогодні 20:48
У Польщі тривають переговори між аграрними відомствами ...
Сьогодні 20:46
Україна і Польща домовилися спільно шукати українські р ...
Сьогодні 20:44
Генпрокурор обговорив з Послом Канади поглиблення співп ...
Сьогодні 19:26
Поліція затримала підозрюваного у вбивстві чоловіка у Ж ...
Сьогодні 00:35
Молодики з Київщини та Житомирщини на замовлення спалюв ...
Вчора 16:52
На Житомирщині подружжя вбило знайомого
Вчора 12:03
У Житомирі наркодилери влаштували міні-лабораторію у су ...
Вчора 10:51
Злочинне угруповання, яке «варило» синтетичні наркотики ...
Погода
Опитування
Чи задоволені Ви центральним опаленням у квартирі?
Так, повністю
Так, але хотілось би і краще
Ні
В мене інший вид опалення