DataLife Engine > Влада > Мова на часі: стан забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти Житомирської області

Мова на часі: стан забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти Житомирської області


24.06. Разместил: yuriy
Мова – це державний і національний ідентифікатор, основа державотворення й виразник ментальності. Ще століття тому Іван Огієнко зауважував про те, як важливо дбати про державну мову: «Мова – то серце народу: гине мова – гине народ». Питання мови набуло особливої актуальності в умовах сьогодення, зокрема й в освітньому процесі.

Законом України «Про освіту» та Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» визначено, що мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова. А єдиною державною (офіційною) мовою в Україні є українська мова. Дотримуватися норм законодавства зобов’язані як громадяни України, так і всі учасники освітнього процесу.

Згідно з планом роботи Державної служби якості освіти України на 2022 рік та в рамках реалізації спільного проєкту з Уповноваженим із захисту державної мови проведено опитування учасників освітнього процесу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі. Зокрема управлінням Державної служби якості освіти у Житомирській області проаналізовано дані анкет опитаних учасників освітнього процесу (педагогів, учнів, батьків).
В опитуванні взяли участь 155 педагогів, 462 учні та 1030 батьків.

За результатами опитування з’ясовано, що українську мову вважають рідною мовою майже всі опитані учасники освітнього процесу: 98% педагогів, 94,5% батьків та 99% учнів. Лише незначна кількість опитаних вважає рідною мовою російську: вчителі – 2%, учні – 1% та батьки –1% та 4,2% батьків вважають рідною і українську, і російську мови. Декому з опитаних важко було надати відповідь на поставлене запитання (0,3% батьків) (див. рис 1).

Так, зокрема, щодо мови навчальних матеріалів як важливого елемента освітнього процесу визначено, що в освітньому процесі навчальні матеріали українською мовою. Про це стверджує переважна більшість учасників освітнього процесу (вчителі – 92%, учні –76%, батьки – 92,6%).

Мова спілкування під час уроків, так би мовити, у формальній частині освітнього процесу – українська. Свідченням цього факту є результати опитування. Зокрема, як стверджують учителі їх спілкування з учнями/ученицями відбувається тільки українською мовою (95%), і переважно українською мовою 3%. Тільки 1 особа з-поміж педагогів зазначає, що спілкування під час уроків відбувається українською і російською мовами, і 1 особа – мовою інших нацменшин. 75% учнів (а це теж переважна більшість!) зазначили, що мова спілкування вчителів з ними під час уроку тільки українською мовою та 23 % переважно українською мовою. 91,7 % батьків вказали на використання вчителями під час освітнього процесу тільки української мови, 7,5% – переважно української.

Показники використання державної мови у процесі спілкування опитаних дещо змінюються відповідно до умов, у яких відбувається процес комунікації: формальні й неформальні умови. Відповідно у неформальних умовах відсоток використання державної мови дещо знижується.

Важливим показником забезпечення функціонування української мови як державної є мовна стійкість громадян. Так зокрема, на питання «При розмові з незнайомою людиною по телефону, яка звертається до Вас російською мовою, Ви?» вчителі, учні/учениці та батьки відповіли по-різному (див.табл.1, рис.3).

Мова на часі: стан забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти Житомирської області


На основі аналізу анкет учасників освітнього процесу (вчителів, учнів/учениць, батьків) можна зробити висновок, що процес забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах освіти Житомирської області має позитивні показники:
переважна більшість учасників опитування стверджує, що освітній процес відбувається українською мовою: державній мові надається перевага як у формальних, так і в неформальних умовах;
переважна більшість опитаних учасників визначають власний рівень володіння державною мовою як рівень вільного володіння (див.рис.2), усвідомлюють, що є потреба у вдосконаленні рівня володіння державною мовою та визначають чинники, що стримують використання державної мови в усіх сферах життя.

Загалом за результатами аналізу зазначених в анкетах факторів, що заважають повноцінно користуватися державною мовою є недостатніій рівень володіння мовою, російськомовний інтернет-контент та оточення, у якому перебувають діти поза межами школи.

Звичайно, що покращенню рівня володіння української мови сприяла б популяризація і збільшення українськомовного інтернетного контенту, українськомовного оточення тощо. Покращення потребує мовна стійкість усіх опитаних здобувачів та батьків та їх мовна громадянська позиція.

Мова на часі: стан забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти Житомирської області

Рис.1. Рідна мова опитаних учасників освітнього процесу

Мова на часі: стан забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти Житомирської області

Рис.2. Рівень володіння державною мовою, визначений самими ж опитаними

Мова на часі: стан забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти Житомирської області

Рис. 3. Мовна стійкість опитаних учасників освітнього процесу

Вернуться назад