Програма житлових субсидій залишається головним механізмом забезпечення соціального захисту населення в умовах підвищення цін та тарифів на житлово–комунальні послуги та гарантує малозабезпеченим громадянам стабільність витрат на оплату комунальних послуг незалежно від зміни їх вартості.
Через зазначену Програму з дня її запровадження (з 1995 року) до органів соціального захисту населення звернулося понад 60 відсотків сімей області, а це в основному пенсіонери, інваліди, багатодітні та малозабезпечені сім’ї, одинокі особи та громадяни, які перебувають на обліку в центрах зайнятості.
Програмою житлових субсидій передбачено надання громадянам щомісячної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату за користування житлом, або його утримання та комунальні послуги (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також у готівковій формі один раз на рік субсидії надаються на придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового палива.
Як повідомили Інтернет-виданню
Рупор Житомира в облдержадміністрації, для фінансування Програми житлових субсидій у 2010 році області передбачено субвенції у сумі 30,9 млн. грн., що на 4,3 млн. грн. більше проти 2009 року (26,6 млн.грн.).
Із вказаної суми з початку цього року уже використано за призначенням 10,8 млн.грн. для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг 22,1 тис. сім’ям та на придбання твердого палива та скрапленого газу у готівковій формі 6,4 тис. сім’ям.
Середньомісячний розмір однієї субсидії на житлово-комунальні послуги за І півріччя цього року становив 115,91 грн., а субсидії на тверде паливо та скраплений газ - 313,52 грн. на сім’ю на календарний рік.
Загалом же протягом січня-червня цього року житлову субсидію отримали 5,8% сімей області, або кожна 17 сім’я.
Протягом дії Програми житлових субсидій Урядом неодноразово вносилися зміни і доповнення до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Ряд вагомих змін до діючого законодавства внесено також постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.10 № 621 “Про посилення соціального захисту населення під час оплати житлово-комунальних послуг”, якою змінено порядок призначення та розрахунку субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, а також значно спрощено процедуру надання документів до органів праці та соціального захисту населення, що зробить процес оформлення житлових субсидій максимально доступним для громадян.
До цього часу для призначення житлових субсидій необхідно було надати органам праці та соціального захисту населення більше восьми довідок, в тому числі з кожної організації, яка надає житлово-комунальні послуги (водо-, тепло-, газопостачання і т.д.).
Відтепер суттєво скорочено перелік документів, необхідних для призначення субсидії. Зокрема, працюючим громадянам необхідно подати лише заяву на отримання субсидії, декларацію (форма яких, доречи, значно спрощені) та довідки про доходи, а пенсіонери мають надати заяву та декларацію, які будуть розіслані їм поштою.
Водночас, дані за спожиті комунальні послуги будуть надаватися відповідними підприємствами комунальної сфери на запити місцевих управлінь праці та соціального захисту населення без залучення громадян в установлений законодавством термін.
Крім спрощення умов отримання субсидій зазначеною постановою знижено поріг обов’язкового відсотка платежу за житлово-комунальні послуги з 20 % до 15 % для працюючих осіб та з 15% до 10 % - для непрацездатних громадян (пенсіонерів, інвалідів), що дає можливість малозабезпеченим верствам населення компенсувати підвищення цін та тарифів.
Тобто, сім’ї з досить високими статками будуть сплачувати вартість наданих житлово-комунальних послуг в повному обсязі, разом з тим пенсіонери, які сплачували за ці послуги 15 % своєї пенсії тепер будуть платити лише 10%.
Як бачимо, зазначені зміни є суттєвими і дають можливість значній частині громадян скористатися своїм правом та звернутися за призначення житлової субсидії до управлінь праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації.
У самих же управліннях у даний час уже розпочалася відповідна підготовча робота до прийому збільшеної кількості громадян, які можуть звертатися як за роз’ясненням, так і безпосередньо за призначенням субсидій. З метою забезпечення належного обслуговування громадян в управліннях змінено графіки роботи із запровадженням продовженого робочого дня та чергування спеціалістів у вихідні дні, працюють телефонні “гарячі лінії”, інформацію про які можна отримати у місцевих друкованих виданнях.
Для охоплення зазначеною соціальною виплатою населення, яке проживає у сільській місцевості, активізовано роботу мініцентрів та уповноважених осіб, визначених виконавчими комітетами селищних і сільських рад. Крім того, буде надано допомогу в оформленні необхідних документів інвалідам та іншим особам з обмеженими фізичними можливостями.
Разом з тим, у всіх районних та міських управліннях праці та соціального захисту населення області для громадян давно уже передбачено можливість попереднього запису на прийом до фахівців по телефону та безпосередньо в приміщенні у зручний для них час.
Аналогічну підготовчу та організаційну роботу щодо забезпечення житловими субсидіями всіх, хто має право на її отримання, в області проводять всі органи державної виконавчої влади та відповідні установи і організації.
Також проводиться широка інформаційно-роз’яснювальна робота та робиться все для того, щоб кожна людина в області знала про Програму житлових субсидій, спрощення умов її призначення та могла реалізувати своє право на одержання зазначеної державної соціальної виплати.
У головному управлінні праці та соціального захисту населення облдержадміністрації працює телефонна “гаряча лінія” за номером 24-14-08.