Чи виграють чорнобильці Житомирщини від запропонованої владою децентралізації?
02.08 14:43
Перерозподіл бюджетних та фіскальних повноважень між державним та місцевими бюджетами в рамках розпіареної владою ідеї децентралізації влади повинен проводитись з урахуванням численних ризиків, які особливо актуальні для таких областей, як Житомирська. Про це наголошують у Житомирському осередку Партії розвитку України. Адже незбалансованість між видатками та доходами, що передаються з державного місцевим бюджетам посилює ризик передачі на місцевий рівень непрофінансованих мандатів та неякісне надання суспільних послуг.
Йдеться про цілу низку видатків в основному за такими сферами як соціальний захист і соцзабезпечення, освіта, охорона здоров’я, пожежно-рятувальні служби тощо. Якщо говорити конкретно про Житомирщину, то велике занепокоєння викликає, скажімо, виконання зобов’язань держави перед громадянами, які мають статус постраждалих у результаті аварії на ЧАЕС. Наразі вони здійснюються за рахунок коштів відповідних субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам.
Зокрема, тільки продовж січня-квітня поточного року на проведення компенсаційних пільг та виплат громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в області виплачено 64,9 млн.грн. Це кошти на оплату праці на радіоактивно забрудненій території, додаткових відпусток та підвищеної стипендії, доплату за продукти харчування проживаючим на території радіоактивного забруднення, тощо. Проте ще більшою проблемою може стати вже існуюча заборгованість із виплати компенсації за втрачене на радіоактивно забрудненій території майно, яка становить 104,8 млн.грн. Як відомо, неврегульованість нормативних актів по компенсаційних виплатах вже призвела до численних позовів громадян до судових органів, які приймають рішення на користь позивачів з 1996 року. Як будуть виплачуватися ці борги після перерозподілу бюджетних та фіскальних повноважень між державним та місцевими бюджетами?
Додаткові трансферти з центрального бюджету, які, незважаючи на автоматичне перерахування, не завжди вчасно і в повному обсязі можуть доходити на місця, особливо за умови різкого уповільнення темпів зростання економіки.
Таким чином, Партія розвитку України застерігає, що під час впровадження масштабної реформи міжбюджетних відносин з 2015 року Уряду необхідно максимально врахувати зазначені ризики та остаточне рішення прийняти із визначенням чіткого бачення щодо їх мінімізації. Тому що заявлена ідея децентралізації влади може стати черговим ударом влади по найменш соціально захищених категоріях населення.
RuporZT
|