У березні 2012 року деякі житомирські інтернет-видання поширили інформацію щодо порушення кримінальної справи за фактом розтрати бюджетних коштів у сумі 5,3 млн. грн., що призначалися для закупівлі нового обладнання для хлораторної станції другого підйому м. Житомира.
Як повідомили Інтернет-виданню
Рупор Житомира в Управлінні з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю облдержадміністрації, згідно з офіційним поясненням, яке надало з цього приводу головне управління житлово-комунального господарства та енергозбереження облдержадміністрації, на виконання заходів, передбачених загальнодержавною програмою «Питна вода України», в листопаді 2011 року тендерним комітетом управління проведений тендер на закупівлю робіт по об’єкту «Модернізація систем центрального водопостачання та водовідведення. Хлораторна водопровідно-насосна станція другого підйому м. Житомира (заміна технічно зношеного та аварійного устаткування з переходом на гіпохлорид натрію)» та укладений договір з переможцем процедури закупівлі ПрАТ «НВФ «Екологія України» від 28.11.2011р. № 19 на суму 5 млн. 400 тис. грн..
Чи законним є попередній розрахунок? Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.10.2006 р. №1404, попередня оплата може передбачатися у разі закупівлі товарів, робіт і послуг, що мають тривалий цикл виробництва (більше трьох місяців) та/або технічною специфікацією щодо яких встановлено спеціальні вимоги до технічних характеристик предмета закупівлі (процесу виробництва), які відрізняються від міжнародних або національних стандартів, норм та правил.
Чому обрали німецького виробника? Згідно із інформаційно-аналітичною довідкою експерта Київської торгово-промислової палати від 02.03.11 р. №1702/2-3/171, на території України немає виробників обладнання, яке відповідає призначенню та характеристикам обладнання (система електролітичного отримання гіпохлориду натрію Selkoperm) для виготовлення і дозування розчину гіпохролиту натрію фірми «Grundfos Water Treatment», Німеччина.
Зважаючи на це, обладнання було замовлене генпідрядником у Німеччині з терміном виготовлення 120 днів з моменту отримання коштів заводом-виготовлювачем.
Виконавець робіт – товариство «Екологія України», яке у 2009 році вже поставило аналогічне обладнання на хлораторній ВНС 1-го підйому в м. Житомирі, домовилось з виробником щодо виготовлення обладнання в грудні 2011 року та передачі його замовнику для подальшого монтажу. Вказана домовленість в цілому була виконана, але без компонування запірної арматури з урахуванням розташування в приміщенні розміром 11,5*11,5 м і висотою до 3 метрів з урахуванням зони дії кран балок.
Вказані роботи потрібно було виконувати на об’єкті, що значно ускладнило б роботу і забезпечення належної якості. Тому генпідрядником було прийнято рішення щодо здійснення компонування і передмонтажної ревізії виготовлювачем робіт.
При цьому слід відмітити суттєві обставини: повний розрахунок з генпідрядником - товариством «Екологія України» - було здійснено 29 грудня 2011 року - лише за 1 добу до завершення виконання робіт, тоді як перевезення, розмитнення та інші процедури вимагають не менше 2-х тижнів. Замовлення сертифікованого транспорту до вимог Європейського Союзу, декларування маршруту, вантажу, перетин кордонів, розмитнення складає щонайменше 12-14 днів. Крім того, перевезення обладнання системи знезараження води в умовах низьких температур могло призвести до пошкодження і зняття гарантії виготовлювачем.
Зважаючи на це, генпідрядник повідомив замовника про зберігання обладнання на заводі-виготовлювачі з одночасним виконанням передмонтажної ревізії та технологічних трубопроводів в межах договірного терміну – 120 днів з дня оплати, тобто з 30.12.2011 до 24.04.2012 року.
Тендерна ціна по об’єкту складає 5,4 млн. грн., із них: модернізація обладнання з іншими витратами і ПДВ – 5 млн. 352 тис. грн., ремонтні роботи для забезпечення умов експлуатації обладнання – 48 тис. грн., і ці роботи виконано в грудні 2011 року.
З метою прискорення комплектації об’єкта обладнанням для знезараження води замовником було прийнято рішення щодо прискорення перевезення його окремими партіями. Частина обладнання вже знаходиться на об’єкті, а саме на хлораторній станції ІІ підйому.
Нещодавно цю ситуацію в інтерв’ю всеукраїнській газеті «День» прокоментував голова облдержадміністрації Сергій Рижук: «Моє завдання – не допускати свавілля з боку правоохоронних органів, бо це теж породжує корупцію. За моєї пам’яті, були вже десятки випадків несправедливих, незаконних звинувачень. Правоохоронні органи чомусь вважають, що для них головне – прокукарікати, а там хай сонце й не сходить. Коли я почав з’ясовувати, то виявилося, що комунальна служба за тендером закупила певне обладнання, яке слід було встановити до кінця квітня. Тобто цей процес зараз іде. Я здивувався, на яких же тоді підставах порушено кримінальну справу? Навіть у тому разі, якщо устаткування вчасно не надійде, то замовники мають можливість звернутися до суду. У чому ж сьогодні їхня провина? Насправді ж гроші не вкрадені, а згідно із законом і договором перераховані виконавцеві робіт. Крадуть у нас, звичайно, багато. Але правоохоронні органи часто дивляться не туди і доганяють не тих. Та я не хотів би їх образити чи скривдити, бо серед них більшість – чесні й самовіддані люди. Вони працюють у далеко не простих умовах, і ми це розуміємо. Тим більше, що перед нами одне завдання – побороти корупцію, яка нині є однією з найбільших перешкод для розвитку нашої економіки та суспільства загалом».