9 грудня – Міжнародний день боротьби з корупцією
09.12 09:44
Врегулювання конфлікту інтересів - протидія корупційним проявам на державній службі
8 грудня в управлінні державної служби Головдержслужби України в Житомирській області відбувся брифінг для представників ЗМІ, який напередодні Міжнародного дня боротьби з корупцією провів начальник Управління Анатолій Войналович.
Звертаючись до журналістів Анатолій Войналович зазначив, що міжнародний досвід протидії корупції переконливо свідчить про те, що одним із найдієвіших антикорупційних заходів на державній службі є врегулювання конфлікту інтересів.
Неврегульованість цього питання на законодавчому рівні в Україні є однією з перешкод у забезпеченні неупередженості діяльності державних службовців. Так, статтями 5 та 16 Закону України "Про державну службу" передбачено, що державний службовець, зокрема, повинен не допускати дій та вчинків, які можуть зашкодити інтересам державної служби чи негативно вплинути на репутацію державного службовця; державний службовець не має права вчиняти дії, передбачені статтями 1 і 5 Закону України "Про боротьбу з корупцією".
Безперечно, головним явищем, що спричиняє корупцію, є конфлікт приватних інтересів державного службовця з його обов'язком. Вітчизняні реалії такі, що на додаток до цього суспільство не визнає корупцію тим явищем, миритися з яким не можна. Так, впродовж останніх років, як показали дослідження корпорації "Виклики тисячоліття", лише третина громадян України вважають, що корупція не може бути виправданою, навіть якщо це потрібно для розв'язання важливої справи. У цьому зв'язку необхідність у кардинальному оновленні антикорупційного законодавства очевидна. Верховною Радою у 2009-му прийнято пакет законів, спрямованих на боротьбу з корупцією, серед яких головним є Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції». Серед першочергових кроків у запобіганні корупції варто зазначити прийняття проекту Законів України «Про конфлікт інтересів у діяльності публічних службовців» та «Про правила професійної етики на публічній службі та запобігання конфлікту інтересів».
Головним управлінням державної служби України прийнято наказ «Про затвердження Загальних правил поведінки державного службовця», які зареєстровані Міністерством юстиції України. Ці правила є узагальненням стандартів поведінки та доброчесності державних службовців. Вони ґрунтуються на Конституції України та визначених законами України принципах державної служби, спрямовані на створення умов для підвищення авторитету державної служби та зміцнення репутації державних службовців, а також інформування громадян про поведінку, яку вони мають очікувати від державних службовців.
Суспільне призначення державної служби полягає в забезпеченні ефективного здійснення завдань і функцій Української держави шляхом сумлінного виконання державними службовцями покладених на них службових обов’язків.
Поведінка державних службовців має відповідати очікуванням громадськості й забезпечувати довіру суспільства та громадян до державної служби, сприяти реалізації прав і свобод людини і громадянина, визначених Конституцією України і законами України. Державний службовець має дбати про позитивний авторитет органів державної влади і державної служби в цілому, дорожити своїм ім'ям та статусом. Держслужбовці повинні утримуватися від демонстрації власних політичних поглядів та свого ставлення до політичних сил, партій, блоків, не допускати їх впливу на виконання службових обов’язків.
Розпорядження владою та участь в управлінні надають державним службовцям можливості управляти значними матеріальними та людськими ресурсами, вони мають широкий доступ до інформації, можуть кардинально впливати на долю конкретної людини, тобто в державному управлінні потенційно існують умови для виникнення конфлікту інтересів. Тому згідно із Загальними правилами державний службовець повинен на вимогу заявляти про наявність чи відсутність у нього конфлікту інтересів. Конфлікт інтересів випливає із ситуації, коли державний службовець має приватний інтерес, тобто переваги для нього або його родини, близьких родичів, друзів чи осіб та організацій, з якими він має або мав спільні ділові чи політичні інтереси, що впливає або може впливати на неупереджене та об'єктивне виконання службових обов'язків. У всякому разі, передбачається, що будь-які подібні питання мають бути вирішені до прийняття на держслужбу чи призначення на нову посаду.
Державний службовець повинен уникати дій, які можуть бути сприйняті як підстава підозрювати його в корупції. Своєю поведінкою він має продемонструвати, що не терпить будь-яких проявів корупції, відхиляє пропозиції про незаконні послуги, чітко розмежовує службу і приватне життя, при найменших ознаках корумпованої поведінки інформує свого керівника або державний орган вищого рівня.
У разі одержання доручення, яке суперечить чинному законодавству України, державний службовець зобов'язаний невідкладно в письмовій формі повідомити про це посадову особу, яка дала доручення, а в разі наполягання на його виконанні – повідомити вищу за посадою особу.
Крім того, в Загальних правилах виписані основні вимоги до етики поведінки працівників органів державної влади, порушення яких є підставою для застосування до них дисциплінарних стягнень, передбачених обома вищеназваними законами та Кодексом законів про працю. Адже саме додержання етичних норм при здійсненні службової діяльності є запорукою вчинення обґрунтованих і неупереджених дій та прийняття справедливих та об’єктивних рішень. Як наслідок, врегулювання професійної етики є одним із дієвих заходів протидії корупції на державній службі та формування професійного апарату службовців. Надання етичним нормам правової форми сприятиме підвищенню відповідальності кожного службовця за виконання доручених йому службових завдань та обов’язків.
При прийнятті на державну службу державний службовець знайомиться з цими правилами, про що робиться письмове засвідчення в його особовій справі.
Порушення цих правил державними службовцями є підставою для застосування до них дисциплінарних стягнень, передбачених Кодексом законів про працю України, а також Законами України "Про державну службу" та "Про боротьбу з корупцією".
Державні службовці, які здійснюють керівництво іншими державними службовцями або контролюють їх роботу, зобов'язані вживати заходів щодо дотримання ними Загальних правил поведінки відповідно до законодавства та в межах повноважень. Повинні самі або пропонувати керівнику вищого рівня застосовувати відповідні дисциплінарні заходи за їх порушення.
Отже, Загальні правила поведінки державних службовців були доповнені порядком та шляхами врегулювання конфлікту інтересів на державній службі, що суттєво знизить ризики корупційних проявів на державній службі.
RuporZT
|