23 березня у залі засідань Житомирської районної ради під головуванням голови ради Сергія Крутія, голови райдержадміністрації Сергія Микитюка і начальника управління промисловості, розвитку інфраструктури та туризму облдержавдміністрації Романа Крисюка відбулася нарада з питання перевезення пільгових категорій громадян пасажирським маршрутним автотранспортом, на яку було запрошено перевізників, селищного та сільських голів, депутатів органів місцевого самоврядування району.
Повідомити, що захід тривав майже три години на високих тонах, це майже нічого не сказати. І що важливо: усі учасники дискусії для відстоювання своїх позицій мали законні підстави.
Так, довівши до відома присутніх рішення зборів пасажирських перевізників району від 20 березня про припинення з 25 березня поточного року надання ними послуг з безкоштовного перевезення пільговиків усіх категорій, за винятком учасників АТО та членів сімей загиблих учасників АТО, голова правління ГО "Асоціації автомобільних перевізників Житомирського району" Олександр Шатківський пояснив цей крок тим, що тривалий час вони не лише не отримують гарантоване діючим законодавством відшкодування збитків, а й не бачать перспектив напрацювання механізму їх покриття. Та ще й в умовах різкого скорочення пасажиропотоку внаслідок збідніння людей, жахливого стану доріг (через що техніка часто ламається), перманентного росту цін на пальне, автотранспорт та запчастини до нього.
Начальник управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації Людмила Вакулюк підтвердила, що Державним бюджетом на 2017 рік кошти за пільговий проїзд окремих категорій громадян не передбачені. Не було їх і в попередні два роки з даного джерела. Разом з тим, 91 стаття Бюджетного кодексу дозволяє такі видатки здійснювати з місцевих бюджетів.
До честі районної та низки сільських рад, попри недостатність коштів на вирішення проблемних питань, які належать до їх безпосереднього відання, вони частково і минулого, і поточного року взяли на себе тягар державних зобов'язань.
Зокрема, рішенням №126 від 29 липня 2016 року
Житомирська районна рада затвердила відповідну Програму. Аналогічні програми щодо перевезення пільговиків прийняли Василівська, Зарічанська, Садківська, Коднянська та інші сільські ради. А, наприклад, Заможненська сільська рада, на фінансування такої своєї програми отримала 30 тис. грн. в якості субвенції з районного бюджету. Окремі сільські ради (зважаючи на бюджетні можливості, відстань та відповідно вартість проїзду, загальну кількість жителів їхніх громад, що мають право на пільговий проїзд) намагалися забезпечити пільговий проїзд усім пільговикам (Василівська), інші - лише окремим категоріям: інвалідам, учасникам бойових дій, ліквідаторам наслідків аварії на ЧАЕС, дітям з багатодітних сімей (Коднянська)... Сінгурівська сільська рада забезпечила проїзд до навчальних закладів 17 своїм школярам шляхом видання їм матеріальної допомоги. Всього ж минулого року таких послуг було надано на загальну суму 202 тис. 701,79 грн.

На даний час на 2017 рік програми щодо пільгового перевезення ухвалили майже 70 відсотків сільських рад. В інших - вони розроблені та будуть винесені на затвердження найближчим часом. Цьогоріч для цього планується виділити кілька мільйонів гривень. Та навіть зважаючи на це, значна частина громадян, які мають право на пільговий проїзд, скористатися ним за кошти бюджетів органів місцевого самоврядування не зможуть.
"У нашій громаді понад 3 тис. пільговиків. Щоб профінансувати послуги з їх безкоштовного перевезення потрібно більше 3 млн. грн.. А дохідна частина нашого бюджету - всього 4 млн. грн.," - зауважила
Новогуйвинський селищний голова Зоя Гончаренко.
Для порівняння - Станишівська сільська рада, яка після утворення об'єднаної територіальної громади має приблизно таку ж кількість пільговиків (3130 осіб) та бюджет майже 70 млн. грн., передбачила на пільгове перевезення пасажирів 80 відсотків від потреби. Таку інформацію озвучив її очільник Юрій Матвійчук. Хоч, для справедливості, треба зазначити, що дане співставлення є не зовсім коректним, адже у бюджети об'єднаних територіальних громад поступають ПДФО, освітня, медична й інші державні субвенції, а перелік позицій їх видатків значно більший.
На розбіжності у визначені кілометражу маршруту між сільською радою та перевізником, недотриманні графіків руху, відхиленні від маршруту та вищій ціні приміських автобусних перевізників у порівнянні з міжміськими наголос під час наради зробив Василівський голова Петро Андросович. Керуючий справами виконавчого апарату районної ради Тамара Подорожна привернула увагу присутніх до питання якості послуг пасажирського перевезення.
На що їм опонував Ярослав Ільчишин поясненням, що ціна проїзду залежить не стільки від кілометражу, як від зонування; а транзитні новоград-волинські перевізники погоджуються возити за нижчу ціну "щоб підзаробити", оскільки формально жителі сіл району не являються їх законними пасажирами. Зрештою, зважаючи на існуючий стан речей, підвищення вимог до перевезення людей маршрутним автотранспортом, він не виключив, що найближчим часом змушений буде припинити надання таких послуг.
"Коштів не має у перевізників, їх катастрофічно не вистачає на життя людям, держава усунулася від виконання своїх обов'язків, місцеві ради останнє віддають, щоб хоч якось зарадити цій біді - виділяють кошти, виготовили талони для пільгового проїзду окремих категорій пільговиків, - а перевізник відмовляється перевозити по них людей," - поділилася проблемою Коднянської територіальної громади її
сільський голова Наталія Бовсунівська.У відповідь
перевізник Аркадій Савицький запевнив, що змушений відмовитися від талонів, оскільки вони володіють недостатнім ступенем захисту, через що можуть бути легко підроблені за допомогою кольорового сканера та принтера. До того ж, для експерименту, запропонував бажаючим відрізнити оригінали таких талонів від фальшивок. І хоч до цього часу подібного прецеденту не виникало, а
Коднянська сільська рада компенсовувала кошти за усі пред'явлені перевізником талони, виключити його в майбутньому не можна. Бо, як хтось пожартував, теоретично до такої підробки проїзних талонів можуть вдатися і самі перевізники.
Як альтернативу таким талонам перевізники запропонували картку пільговика. Однак і з нею запитань наразі більше, ніж відповідей.
Голова райдержадміністрації Сергій Микитюк поінформував присутніх, що в районі тільки на 4 пільгові поїздки (на місяць, - авт.) усіх категорій громадян, яким державою визначено право на безкоштовний проїзд, потрібно 20 млн. грн. Таких коштів ми у себе вишукати не можемо.
До того ж, як наголосив голова райради Сергій Крутій, держава додатково перекладає на нас свої обов'язки з фінансування охорони здоров'я, освіти, національної безпеки тощо, не пропонуючи нових фіскальних можливостей наповнювати місцеві бюджети.
"Що ж нам робити? Як реалізувати законні права на пільговий проїзд, зароблені потом і кров'ю? - запитали представників обласної і районної влади та перевізників голова правління ГО соціально-правової допомоги "Правозахист", учасник АТО
Владислав Воробйов, учасники бойових дій
Віктор Нарижних,
Леонід Вальчук та інші, присутні на заході. - Якщо ви не можете знайти кошти на місцях, вимагайте їх у Києві!"
Про постійні такі звернення і районної, і обласної рад повідомили
Роман Крисюк та депутат районної ради, автор і розробник відповідних документів, в тому числі щодо монетизації пільгового перевезення, Роман Мусійчук. На жаль, безрезультатні. Навіть, зважаючи на те, що 18 лютого минулого року Верховна Рада України проголосувала за виділення з Державного бюджету на перевезення пільговиків майже 2 млрд. грн. До слова, за цей законопроект свій голос віддав і
народний депутат України від Житомирського району Віктор Развадовський (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=6093). Проте, Президент України наклав на нього вето, подолати яке парламент так і не зміг.
Також начальник управління промисловості, розвитку інфраструктури та туризму облдержадміністрації застеріг, що вартість пасажироперевезення, її зміна мають відповідати передбаченій процедурі, а за неналежну якість надання послуг та за невідповідний технічний стан транспорту договори із перевізниками будуть розриватися і надалі.
"Проблема пільгового перевезення, як засвідчив сьогоднішній захід, це не вина тут присутніх селищного, сільських голів, депутатів місцевих рад, державних службовців, перевізників та певних соціальних категорій громадян. Але, як не прикро, це - наша спільна біда! Як би ми тут не старалися, з об'єктивних причин у такому форматі її вирішити не реально. Відтак, закликаю усі сторони бути виваженими, безпідставно не звинувачувати один одного, не ворогувати, а зробити максимально можливе у даній ситуації. Дійсно, усіх, хто має таке право, безкоштовно перевозити не вдасться. Але давайте хоч би тих, для кого це життєво необхідно, перевозити за кошти місцевих бюджетів. А якщо їх не вистачатиме, то просто з позиції людяності - з доброї волі перевізників. Ми не повинні дозволити нас розсварити тим, хто обіймаючи найвищі державні посади в Україні не здатен здійснювати управління в інтересах всього народу, або свідомо цього не хоче", - закликав учасників наради
керівник фракції Всеукраїнської Чорнобильської Народної Партії "За добробут та соціальний захист народу" Василь Стах.
Щодо механізмів проведення розрахунків за пільгове перевезення окремих категорій громадян, подолання інших проблемних питань, присутні на нараді погодилися, що у них є перспектива бути успішно вирішеними. Звичайно, у межах скромних бюджетних можливостей органів місцевого самоврядування району. Над цим і продовжать працювати.
Окремого розгляду потребує проблема перевезення пільговиків - жителів обласного центру, які мають дачні будинки, земельні наділи, або ж навідуються у населені пункти Житомирського району до родичів, друзів чи просто знайомих. Тож, не виключена найближчим чином подібна зустріч перевізників і з представниками громадськості та влади Житомира.
Мар'ян ОСИКА