Олександр Черпицький: Живу так, щоб ніколи не йти на компроміс зі своєю совістю
21.10 08:18
Інтерв’ю заступника Міністра оборони України – Директора Державного департаменту надлишкового майна та земель Олександра Черпицького Всеукраїнській газеті “Слово і Діло” та Інформаційному агентству “Нація"
- Як Ви ставитесь до ЗМІ в Україні сьогодні? - Засоби масової інформації – величезна сила, повірте мені, що будь-яку ідею ЗМІ можуть в корню знищити, або підтримати і зробити диво і принести цим ухвалу. Все залежить як і у кожному виді діяльності від професіоналізму. Я взагалі з великою повагою ставлюся до ЗМІ, до журналістів зокрема, і не відношусь до тих людей, що думають, що це все так легко і просто. Я розумію всю відповідальність Вашої роботи, а по-друге ЗМІ формують громадську думку.
На прикладі нашого законопроекту №6644, коли один з моїх опонентів просто, безпідставно, по якихось своїх причинах заявив, що це корупційний законопроект, що він нікому не потрібний, ЗМІ звернули на це увагу і ми стали розповідати і доводити свою думку. І за цей час, коли наприклад члени Комітету ВР Національної безпеки і оборони якби прийняли резолюцію, щодо непотрібності даного законопроекту. Виглядало це дуже просто: по-перше не було доповідача від Міністерства оборони України, тобто того, хто б міг донести до народних депутатів і подати нашу позицію. По-друге не було доповідачів, авторів даного законопроекту. Практика показує це перший випадок в роботі комітету, коли було офіційне прохання Народного депутата України, автора законопроекту по причинам, що проходить засідання їхнього комітету, прохання перенести розгляд законопроекту на другий раз. Коли Міністр оборони України доручив заступнику, якого туди відправив і заявив свою позицію, що враховуючи, що там по якихось причинах голова комітету не захотів, щоб був доповідач від Міністерства оборони України, Міністр заявив однозначно: що перенесіть розгляд, він особисто буде присутній і особисто відстоювати позиції законопроекту. Що заважало, для чого була така спішка Голови Комітету Гриценка? Абсолютно ніякої, перенеси і розглянь, законопроект має розглядатися так, що кожна сторона має викласти свою позицію.
Я переконаний на сто відсотків, що якби були представлені дві зацікавлені сторони : Міністерство оборони України, автори законопроекту, то Комітет ВР з питань національної безпеки і оборони прийняв позитивне рішення. А так як голова доповів в своєму баченні за 3 хвилини, тому послухавши те, що він сказав я не дивуюсь, що депутати прийняли таке рішення, адже так як доповів Голова Комітету, воно так і виглядало. Але говоримо про засоби масової інформації. Коли ми стали говорити про законопроект, коли ми стали переконувати народних депутатів, через ЗМІ ми давали нормальні відповіді і пояснювали конструктивно, що і для чого робиться, то вони змінили свою думку стосовно законопроекту і про це є офіційні повідомлення знову таки у засобах масової інформації.
Генерал армії Олександр Кузьмук, людина, яка все життя віддала армії, людина яка знає, що таке армія, людина яка була Міністром оборони України змінила свою думку. Анатолій Кінах, він теж дав інтерв’ю два дні назад, яке я читав в інтернеті і він сказав: «так, дійсно потрібно шукати шляхи, щоб додатково…». Бачите в цьому випадку ЗМІ нам за це вдячні, аби вони не зацікавились, нам би було дуже важко переконувати однозначну, одноголосну позицію деяких політиків. Тому я завжди відкритий для ЗМІ, тому я готовий відповісти на будь-яке питання зручне воно для мене чи ні. На будь-яке питання, яке мені задають журналісти я відповідаю без підготовки прямо, відверто, так як я вважаю.
- В ЗСУ існує така практика: приходить новий Міністр – міняються всі або майже всі заступники. Як Ви оцінюєте таку практику? - По-перше міністр відповідає за всю роботу міністерства і несе повну персональну відповідальність, тому міністр має право формувати ту команду, в яку він вірить, ту команду з якою він впевнений, що виконає поставлене завдання в даному випадку це завдання поставлено Президентом України Віктором Януковичем. З іншого боку міністр, приймаючи кадрові рішення обов’язково вивчить питання, подивиться хто як працював, хто як може працювати. І коли людина професіонал на своєму місці, коли людина вміє виконувати поставленні завдання і дбає дійсно про те відомство в якому працює, і здатний виконувати завдання, то ні один міністр не запропонує йому звільнитися, або звільнить. Все залежить від нашого професіоналізму.
- Працюючи в Міністерстві оборони України, Ви можете сказати хто в Міністерстві займається створенням позитивного іміджу Збройних Сил України? - У Міністерстві є й Департамент преси та інформації і він працює. Місяць назад був змінений керівник, це перше. Друге, взагалі Збройні Сили, Українська армія, Міністерство оборони України – це такі структури, де всі звикли працювати. Це, як правило, непублічні люди, я й сам є не публічною людиною. Я вам скажу так: коли Гриценко там писав на мене свої видумки та гадості 2006 року, коли дякуючи мені тут попрацювало КРУ, я не звертав на це уваги, для мене це не мало абсолютно ніякого значення, я просто це ігнорував і серйозно не відносився. Але коли він посмів прийняти таке рішення, коли він пішов проти Міністерства оборони України, проти всіх Збройних Сил України, всієї Української армії – тут я вже не міг змовчати і я почав давати адекватну відповідь.
- В чому особливість законопроекту №6644? - Нерухоме майно так чи інакше повинно відчужуватися, це вже прийнято рішенням Кабміну, Законом України «Про бюджет», «Про особливості майна Збройних Сил», але обов’язково повинна бути врахована вартість цієї ділянки, тому, що сьогодні земельна ділянка на якій стоїть нерухоме майно, земля переходить автоматично до нерухомості. І так виходить, що майно оцінили наприклад в 100 тисяч, то земельна ділянка переходить безкоштовно тому, хто купив майно, а якщо ми візьмемо вартість, як правило то це в 10 разів більше, тому на даній простій угоді, операції з нерухомістю держава втрачає по наших підрахунках на тому майні, яке йде під реалізацію сьогодні понад 9 мільярдів гривень. А в переліку, затвердженому КМУ додатково ми маємо ще 1700 містечок того майна, яке ми маємо відчужувати і реалізовувати. Друге, на що хотів звернути увагу це стосовно законопроекту 6644. В законопроекті немає жодного слова, що Міністерство оборони України буде продавати землю, в законопроекті просто передбачається механізм оцінки землі на якій стоїть нерухоме майно, а реалізація буде здійснюватися так, як і здійснюється сьогодні, Міністерство оборони України жодної точки дотику не має з покупцем. Реалізовувати це майно уповноважило організацію Кабінету Міністрів, Кабмін реалізовує це майно через свої повноваження, наше завдання тільки визначити, що є надлишковим, внести його в перелік, Кабмін затверджує цей перелік і уповноважені Законом організації здійснюють його реалізацію. Тому коли наші опоненти говорять, що Міністерство оборони України хоче торгувати землею, то це є абсурд.
- А як щодо реалізації будівель, які мають статус пам’яток архітектури? - Як і будь-яка дія в державі, має бути здійснена в рамках діючого законодавства. Є обмеження законодавства і стосовно даного питання, що стосується пам’яток архітектури, зрозуміло, що потрібно враховувати законодавство, нормативні акти, що стосуються даного питання. Будь-яка дія в державі, особливо в органах виконавчої влади має бути законодавчому полі.
- Ви думали про те, щоб інші люди реєстрували цей законопроект. Чи була така можливість? - Ситуація дуже проста. Комітет ВР з питань аграрної політики та земельних відносин пропонує проект Закону №6644, він цим має займатися. Якщо говорити про те, що законодавцем є депутат Черпіцький, то це його робота. А те, що він є братом заступника Міністра оборони нічого не змінює. Він є народним депутатом, він є членом Комітету ВР з питань аграрної політики і земельних відносин, цей комітет є профільним і він теж займається своєю роботою. І те, що співавтором даного законопроекту є голова Комітету ВР з питань аграрної політики, то це говорить про те, що в комітеті розуміють важливість цього законопроекту, це говорить про те, що наші аргументи, які ми відпрацювали. До речі, Закон відпрацьовувався спільно із народними депутатами та Міністерством оборони України і я тут абсолютно нічого не бачу. Я виконую свої функціональні обов’язки, це моя робота. Було б набагато гірше, аби кожен із нас на своєму робочому місці не займався цими питаннями, це б говорило про те, що ми не виконуємо свою роботу
- Чи були громадські обговорення проекту Закону, чи брала участь у розробці Громадська рада при Міністерстві оборони України? - Я вам скажу більше, законопроект 6644 розуміє все Міністерство оборони України, всі Збройні Сили від солдата й матроса, прапорщика і офіцера і закінчуючи Міністром оборони, керівників Генерального штабу. І громадська рада нас тільки підтримує в цьому, вони розуміють що це. Давайте так поговоримо, як все виглядало до прийняття цього закону: військовослужбовці та й генерали живуть в гуртожитках ,не мають власного житла, ми ж знаємо як живуть військовослужбовці. В той же час на ї час гектари, десятки, сотні гектарів землі Збройних Сил кудись діваються. Вони дивляться і бачать як оці містечка, які звільнились і все нерухоме майно продається за копійки. І ніякого секрету нема, коли ми просто оцінюємо будівлі, а фундаменти цих будівель же нікуди із землі не діваються, і секрету ніякого немає, бо процедура максимально відкрита скільки б коштів отак б не йшло. Вони розуміють, що це все кудись дівається, жодної квартири не будується і абсолютно ніякого толку з цього нема. Вони розуміють, ми хочемо щоб така процедура була в законодавчому акті. Закон 6644 раз і назавжди знищить корупцію у ЗСУ з питань продажу землі. Він не дає жодної можливості від жодного чиновника в тому числі від мене, Міністра борони України, керівників Генштабу підписати, не підписати, тому дати, чи тому дати. Процедура стає чітка і зрозуміла. І є закон, оцінюється земельна ділянка експертами, уповноважені органи Кабміну займаються реалізацією, хто більше запропонував, стільки спецрахунок Міноборони і отримає.
- Чи розуміє Верховний Головнокомандувач Вашу позицію і позицію Міністерства? Чи були якісь заяви з його боку? - Це не рівень Президента, такими законопроектами маємо займатися ми. Верховний Головнокомандувач поставив чітке завдання: всім гілкам влади і нам в тому числі внести законодавчі ініціативи і знищити корупцію взагалі.
Міністр оборони України доповідав Президенту, коли доповідав про всі проблеми, він це сказав у нас на нараді, коли ми розпочинали тільки, про те що земля не оцінюється і ось цю проблематику. І Президент сказав: «Працюйте»!
- Як забезпечити, щоб кошти, які будуть надходити від продажу надлишкового майна і земель справді йшли на розвиток Збройних сил, на житло для військовослужбовців? - Зрозумійте правильно, житлова проблема для нас – це проблема номер один. Ми розуміємо і бачимо, яка це проблема для військовослужбовців і їхніх сімей, тому ми думаємо про це і вносимо такі ініціативи. Що таке спец рахунок? Один раз на тиждень, коли Міністр проводить нараду, коли кожен доповідає по своїх напрямках, доповідається яка сума за тиждень прийшла на спец рахунок від реалізації надлишкового майна Збройних Сил. І повірте ця цифра буває більша, буває менша, чим більша, тим краще, але ми цю цифру ділимо по крохам, адже проблеми фінансування стоять величезні. Але по прийнятому нами рішенню більше 60 відсотків від надходження, коли ми приймемо законопроект, а це більше 9 мільярдів гривень, буде спрямовуватися на будівництво житла.
- Чи не виглядало в питанні законопроекту 6644 як гасіння пожежі і взагалі чи не завдання прес-служби Збройних сил, Департаменту Інформації упереджувати подібні скандали, проводити попередню інформаційну роботу? - Розумієте, ніхто не чекав від Голови Комітету нацбезпеки і оборони такого відношення до законопроекту взагалі, такого відношення до Міністерства Оборони, до Збройних Сил і до своїх колег Народних депутатів, ніхто не чекав, що якщо є якась проблема і було прохання перенести розгляд законопроекту, ніхто не міг передбачити такого, це є неадекватна поведінка. Як можна прийняти рішення не розглянувши законопроект. Що Гриценко фахівець у земельних відносинах? Гриценко фахівець у юриспруденції? Чи Гриценко військовий в кінці кінців? Ви мене вибачте, 4 роки служби в Генштабі, я не думаю, що він має право і може брати на себе відповідальність з такого важливого питання. Мова йде про те, чи і далі буде працювати корупційна схема ним же запроваджена, чи буде працювати нова і всі кошти будуть йти у бюджет. А півмільярда, мільярд, два коштів і ми дивимось вже якийсь поверх і стоїть. Зараз мова йде про 9 млрд грн., це щодо тих підрахунків, того майна, яке є у переліку, а це тільки одна четверта того, що буде реалізовуватися. Зараз ми говоримо про той стан речей, який актуальний сьогодні, і якщо взяти все, і якщо законопроект був прийнятий тоді, коли ми розраховували вчасно. То до кінця 2010 року таки ми ці кошти б отримали.
- Як бути з посадовими особами Міністерства, які не виконують ті завдання, які на них покладені, з генералами, які не тримають слово, які не виконують накази Начальника Генерального штабу? - Факти є, але я б сказав би по іншому. На сьогодні Міністерство оборони працює на чолі із Міністром оборони України, на чолі із Начальником генерального Штабу: працює монолітна команда. А коли працює монолітна команда професіоналів, людей, які дійсно працюють на результат і переживають за справу, то серед них, як кажуть російською, «інородное тело», завжди видно. Люди, які не хочуть працювати, люди які хочуть займатися чимось іншим, а не роботою, люди які не йдуть в ногу з усіма Збройними Силами і з командою і керівництвом, яке нині прийшло, то їх зразу видно і вони автоматично відходять і відпадають.
- Як Ваша сім’я ставиться до теперішньої Вашої публічності? - Як правило моя сім’я ніколи не вмішується в мою роботу, вони мене завжди підтримують на будь-якій роботі, де б я не працював. Зрозуміло, що чисто по-людськи хвилюються, якщо десь там виходить неприємна ситуація, але це нормально. Я переконаний в мене нормальна сім’я і надійна для мене як тил, але в мою роботу вони ніколи не вмішуються.
- Яке Ваше життєве кредо, на яких цінностях Ви будуєте свою роботу? - Я живу так, щоб ніколи не йти на компроміс зі своєю совістю. Іноді було б зручніше зробити таку чи таку дію м’якіше чи легше, але я ніколи не тримався ні за одну посаду. Якщо ви знаєте мою робочу біографію, коли мене щось не влаштовувало я за власним бажанням звільнявся з посади, але як правило мене завжди запрошували на роботу.
- Маючи в сім’ї політика достатньо високого рівня, як Ви ставитесь до політиків і політики в цілому? - Я за політику, яка несе користь, але я абсолютно проти тієї політики, яка руйнує, я проти брудної політики, проти політики заради політики. Політика має бути для того, щоб приносити користь. Коли політика працює на владу народу, коли політика працює на імідж держави, на розбудову держави – я за таку політику. Коли політика заради політики, то це популізм.
- Чи плануєте бути законодавцем, бути на іншій політичній посаді? - Якби я хотів бути законодавцем чи на іншій посаді – я б там вже давно був. Я люблю реальну живу роботу. Я люблю ту роботу, яку розпочинаєш і бачиш результат, приємно себе відчуваєш, коли зробив щось корисне. Якщо повернутися до цього законопроекту, то для мене немає значення, чи я буду працювати в Міністерстві оборони України, чи я буду працювати на якісь іншій роботі, але я переконаний на сто відсотків, що законопроект дійсно принесе величезну, колосальну користь для Української армії. За півроку я вже зрозумів Українську армію, маючи точки дотику, спілкувався з військовими, перейнявся їх проблемами, зрозумів, що чудова армія, чудові солдати, матроси, офіцери, чудові генерали. Сьогодні держава не може забезпечити їх всім необхідним, такий ми отримали спадок, не може забезпечити в повному обсязі фінансування, але в нас чудова армія, чудові військові і вони в будь-який час вони виконаю те покликання, яке мають виконати. І тому я вже розуміючи це, я вже живу цим, і вже не має значення буду працювати чи ні. Але цей законопроект, як і багато інших статей нами відпрацьованих я впевнений на сто відсотків, що вони будуть працювати.
- З Житомирського земляцтва цікавляться коли Ви до них завітаєте? - Завітаю, обов’язково. Я постійно на контакті з усіма.
- Чим ви захоплюєтесь? - Якщо говорити про хобі, то я і катаюсь на гірських лижах, я і граю в хокей, я і мисливець, я і рибалка, і грибник і спорт полюбляю, і своє підсобне господарство полюбляю, в мене там багато живності. І на мотоциклі кататися полюбляю, розумієте полюбляю все, але на все, на жаль, часу не вистачає. Я дуже заядлий мисливець, але останні 4 роки так і не був ні разу на полюванні і коли колеги розказують, як хтось був на полюванні, я вже від цього отримую задоволення.
- Ви як правило готуєтесь до інтерв’ю? - Можливо це дивно, але я ніколи не готуюсь. Я завжди готовий відповісти на будь-яке запитання, яке мені поставлять. Коли готуються до інтерв’ю – то є штучним. Я говорю те, що знаю, а якщо не знаю, то я так і говорю, що не знаю, можу відповісти на наступне запитання.
Розмову провів Олексій УСАЧОВ
за матеріалами прес-служби Міноборони
RuporZT
|