У Житомирі щороку накопичується понад 700 тисяч кубометрів відходів. Їх вивозять три перевізники: «Грін Бін Україна» — обслуговує близько 65% території міста, КТП-0628 — 25%, ПП «КВЖРЕП №8» — 10%.
По місту діє 455 сміттєвих майданчиків, на яких розміщено 3200 контейнерів, працює 18 сміттєвозів. Для приватного сектору вже роздано понад 10 тисяч індивідуальних баків.
Тариф на управління відходами складається з трьох частин: збирання та перевезення — 30,47 грн; відновлення та переробка — 23,52 грн; видалення/захоронення — 0,48 грн.
Саме складова на переробку — унікальна для України, адже тільки в Житомирі працює сміттєпереробний завод. Нині він переробляє понад половину всіх відходів міста, і завдяки цьому обсяги захоронення зменшилися удвічі. Для країни це унікальний показник: у більшості міст відходи просто вивозять на полігони ТПВ.
Тариф на перевезення у Житомирі є одиним із найнижчих в Україні — 30 грн. Востаннє його затверджували у 2021 році, а коригували — у серпні 2022-го. Відтоді суттєво зросли ціни на пальне й мастильні матеріали (на 12–15%), вартість запчастин і ремонтних робіт (на 30%), ціна спецтехніки та контейнерів, земельний і екологічний податки,мінімальна заробітна плата.
Крім того, оновилось законодавство у сфері управління побутовими відходами: тепер тарифи на збирання й перевезення змішаних відходів мають бути єдиними для всіх категорій споживачів — населення, бюджетних установ та бізнесу.
Наразі планується підвищення на 10 грн за збирання та перевезення. Після коригування ця складова зросте з 30,47 грн до 39,62 грн на особу. Відповідно, загальний тариф становитиме 64,77 грн замість 53,75 грн. Та остаточне рішення має прийняти ще виконком.
Це дозволить перевізникам працювати стабільно, а місту — продовжити розвиток системи переробки. Адже полігон, який функціонує ще з 1957 року, давно вичерпав свій ресурс. Якщо не зменшувати навантаження через переробку — він просто не витримає.
За словами Євгенія Бараха, керуючого партнера ТОВ «МС Соціальний проєкт», нині глибина переробки становить 53%, тоді як ще у квітні 2023-го, коли завод офіційно розпочав операційну діяльність, цей показник був лише 7–12%.
«До нас звертаються громади з інших регіонів за досвідом — як це зробити в себе, з чого починати. Ми вже презентували нашу модель у Луцьку та Львові», — розповідає Барах.
Фактично значна частина того, що раніше потрапляло на полігон (плівка, пластик, одяг та ін.), тепер залишається на заводі. На полігон ідуть лише залишки, що не підлягають переробці, включно з великогабаритним сміттям.
Уже наступного року на полігоні планують почати прошарування відходів рекультиваційним компостом, який виробляє завод. Ця технологія допоможе запобігати загорянням і покращить стан полігону.
Житомир ставить перед собою завдання — довести рівень переробки до 75%. Це дозволить продовжити «життя» полігону та перейти до сучасної моделі поводження з відходами: не просто вивозити сміття, а перетворювати його на ресурс.
І наостанок — важливе: великогабаритне сміття — меблі, техніка, сантехніка, гілки — збирають окремо. Для цього потрібно подати заявку перевізнику, який вивезе його спеціальним транспортом. Викидати такі відходи просто на вулиці заборонено.
За останні роки Житомиру вдалося створити систему переробки. Тепер головне — розвивати те, що реально працює...
Джерело: https://ruporzt.com.ua/oblasni_novini/229349-zhitomir-yedine-msto-v-ukrayin-de-pereroblyayut-vdhodi.html