Пропало все! Яценюк псує плани Юлії Тимошенко
20.09 12:46
Результат виборів залежить від того, що робитиме сам Яценюк і як «проблему Яценюка» вирішуватимуть його опоненти
Із двох бід меншу вибирати завжди простіше. Вперше передвиборчий сценарій для українців ускладнюється: на сцені – трійка.
Причому хто б не став президентом, його 51% складатиметься не тільки з власне його ядерного електорату, а й із електорату ще хоча б одного іншого претендента. Також у кожного є завдання завоювати якомога більше виборців, які ще не визначилися.
Із дій основних гравців вже сьогодні можна судити про багато чого.
Запеклі друзі Віктор Янукович проводить цілком прогнозовану кампанію. Низка обставин сприяє його спокою. Януковичу сам Бог велів нічого не робити, чекаючи на березі ріки, доки повз нього пропливуть «трупи» його помаранчевих опонентів. Його позиція: «Ну що, добалакалися…»
У зовсім іншій ситуації Тимошенко. Незважаючи на посаду та можливість використовувати службове становище, щоб роздавати передвиборчі подачки з бюджету, ситуація в неї критична. І річ навіть не в тому, що надворі криза, з якою її уряд не в змозі впоратися. Головна проблема Тимошенко в тому, що вона, хоче того чи ні, є помаранчевою. Вона стояла на Майдані, вона обіймалася з Ющенком.
Тимошенко може розраховувати тільки на помаранчевий електорат, та й то не весь. Помаранчевий табір розколотий. До речі, це ще одна причина спокою Януковича, партія якого теж неоднорідна. Але сміття з хати в ПР виносять нечасто.
Тому стратегія Тимошенко полягає у наступному. Кон'юнктурна кампанія: на заході країни вона говорить одне, на сході – інше, сподіваюсь сподобатися всім. Друге – скасування загальнонародних президентських виборів. Розуміючи, що президентське крісло їй не світить, Тимошенко вирішила максимально обмежити повноваження цієї посади за допомогою спеціально створеної під це «широкої коаліції» з ПР. Тимошенко вдалося сформувати у таборі суперників «п'яту колону», яка відкрито підтримувала «мегакоаліцію».
Очевидно, Янукович зрозумів, чим це загрожує його рейтингу, і в останній момент зіскочив з поїзда. Але навряд чи наполеглива леді залишить свої спроби.
Фактор Яценюка Багатий, але не олігарх. Має досвід управління, але до поразок останніх років не причетний. Рейтинг Яценюка від самого старту становив 10%. Це люди, які готові голосувати вже тільки за нове обличчя в українській політиці. Тож результат виборів залежить від того, що робитиме сам Арсеній Яценюк і як «проблему Яценюка» вирішуватимуть його опоненти.
Для Тимошенко Яценюк смертельно небезпечний. Саме її електорат він відібрав із самого початку.
Її стратегія стосовно Яценюка має три напрямки. Перший – показати його як помаранчевого спадкоємця Віктора Ющенка. Другий – показати його як єврея (вже є очевидним, що інцидент за участі Ратушняка був провокацією, а зацікавленість у цьому конфлікті Тимошенко підтверджують задіяні у скандалі політичні фігури). Третє – показати Яценюка технічним кандидатом (Ющенка чи Януковича).
Але її зусилля результату не дали. Виявилося, що не так уже й важливо – «єврей» Яценюк (хоча це не так) чи «українець» (як це є насправді). Важливішим є те, що він єдиний із претендентів опублікував програмні положення («4 цілі»). Люди оцінили заявку на довгострокову програму розвитку, зокрема й на заході країни. Згідно з даними компанії Research & Branding Group, у серпні рейтинг Яценюка залишався стабільним на рівні 14% (Янукович – 26%, Тимошенко – 17%). При цьому діяльність Яценюка сприймається найменш негативно порівняно з іншими кандидатами. Так, в цілому негативно діяльність Віктора Януковича сприймають 48%, діяльність Юлії Тимошенко – 60%, а Арсенія Яценюка – лише 41% виборців.
Кіндер-сюрприз Спеціалісти Українського інституту соціальних досліджень ім. А. Яременка стверджують, що такий порядок кандидатів, коли на першому місці Янукович, на другому – Тимошенко, а на третьому Яценюк, може змінитися. Це відбудеться насамперед за рахунок зростання рейтингу Арсенія Яценюка, оскільки вже зараз розрив між ним і Тимошенко перебуває лише в межах статистичної похибки.
Для лідера Партії регіонів Арсеній Яценюк – вигідний публічний партнер, з яким навіть не обов’язково домовлятися, оскільки молодий політик і так завдає Тимошенко чимало клопоту, значно обмежуючи її можливості у майбутній президентській кампанії. Зі зростанням електоральної підтримки зростають і шанси Арсенія Яценюка переграти Тимошенко і вийти у другий тур.
Силу Яценюк продемонстрував і своєю рекламною кампанією й активністю, яка змусила експертів говорити про те, що «ФРОНТ ЗМІН» переріс «громадський рух», а на його основі по суті вже діє партія. Зумисне провокаційна рекламна кампанія «ФРОНТУ ЗМІН» багатьом не подобається. Але сподобатися всім і кожному, очевидно, й не було завданням. Завданням було донести до людей програмні цілі, заявити про народження нової політичної сили, продемонструвати прихильникам її масштаб.
Дослідники підтверджують успіх «смугастої» рекламної кампанії. За результатами серпневого опитування, проведеного компанією R&B Group, Арсеній Яценюк є безумовним фаворитом за ефективністю рекламної кампанії, оскільки 35,3% українців бачили і знають його рекламу. Водночас, із рекламою прем'єр-міністра України Юлії Тимошенко знайомі 6% українців, а із зовнішньою рекламою лідера Партії регіонів Віктора Януковича – лише 4,6%. Хоча за обсягами розміщення вони не поступаються Яценюку.
Тож результат майбутніх виборів аж ніяк не відомий заздалегідь. Поява третього кандидата дає надію, що під час президентської кампанії на нас чекають сюрпризи, а після неї – великі зміни в українській політиці.
За матеріалами журналу «Профіль», №35, вересень 2009
RuporZT
|