Рейтинги – маніпуляція! Кому ж вірити?
17.11 21:48
Доки експерти шукають методи боротьби з фальшивими соцопитуваннями та рейтингами, виборцям краще довіряти лише власній думці
Цю тему обговорювали експерти – соціологи та політологи – учасники прес-конференції «Протидія маніпуляціям соціологічними даними на президентських виборах 2010 року».
Справжнє соціологічне дослідження – справа недешева, а соціологічних компаній, здатних покрити мережею інтерв'юерів всю країну, існує лише кілька. Однак перед виборами, як гриби після дощу, з'являються різноманітні соціологічні фірми-одноденки. Їхня ціль – малювати неіснуючі й нічим не підкріплені рейтинги партій і політиків-замовників без проведення справжніх опитувань, занижувати популярність конкурентів і зомбувати цими результатами населення України.
Соціологи погоджуються: коли таких фірм стає багато, а інформація з фальшивими результатами опитувань заповнює всі засоби масової інформації, то багато виборців починають вірити. Таким чином, технологія штабу, який замовив ці результати, спрацьовує. Але проблема, як виявилося, навіть більша: загрозу для чесних виборів несуть в собі навіть результати реальних соцопитувань.
Генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто вважає, що існує кілька розповсюджених технологій, які дозволяють маніпулювати результатами опитувань: в опитуванні замість всіх кандидатів вказуються лише кілька основних, що дозволяє збільшити рейтинги лідерів кампанії; некоректне порівняння різних опитувань, що не збігаються між собою за кількістю опитаних, вибіркою, періодами проведення. Насправді, порівнювати можна лише щодо опитаних у рамках одного дослідження; публікація фальшивих даних, без проведення соціологічних досліджень.
Експерт Фонду громадської безпеки Юрій Гаврилечко вважає, що необхідні більш жорсткі правила в сфері соціологічних досліджень, зокрема – спеціальне законодавство. «Хтось друкує тільки рейтинги, хтось забуває вказати помилку вибірки, хтось не завжди звертає увагу на час. Тому, можливо, мало би сенс розробити державну програму оцінки електоральних переваг і на час виборів, безпосередньо коли триває сама кампанія, заборонити публікацію інших соціологічних даних, окрім як за такою програмою», - говорить політолог.
Про загрозу використання опитувань в якості маніпуляційних технологій говорить також і голова правління Комітету виборців України Олександр Черненко: «Соціологія – це наука, технологія чи інструмент? Якщо соціологія вивчає громадську думку, то соціологія – це наука. Якщо вона починає впливати на громадську думку, то вже стає технологією».
А ще експерти радять обов'язково голосувати за кандидата, який подобається, і не зважати на опитування й експертні думки.
Автор статті: Тарас Ковш
RuporZT
|