Рейтинги – маніпуляція! Кому ж вірити?

17.11 21:48    
Доки експерти шукають методи боротьби з фальшивими соцопитуваннями та рейтингами, виборцям краще довіряти лише власній думці

Цю тему обговорювали експерти – соціологи та політологи – учасники прес-конференції «Протидія маніпуляціям соціологічними даними на президентських виборах 2010 року».

Справжнє соціологічне дослідження – справа недешева, а соціологічних компаній, здатних покрити мережею інтерв'юерів всю країну, існує лише кілька. Однак перед виборами, як гриби після дощу, з'являються різноманітні соціологічні фірми-одноденки. Їхня ціль – малювати неіснуючі й нічим не підкріплені рейтинги партій і політиків-замовників без проведення справжніх опитувань, занижувати популярність конкурентів і зомбувати цими результатами населення України.

Соціологи погоджуються: коли таких фірм стає багато, а інформація з фальшивими результатами опитувань заповнює всі засоби масової інформації, то багато виборців починають вірити. Таким чином, технологія штабу, який замовив ці результати, спрацьовує. Але проблема, як виявилося, навіть більша: загрозу для чесних виборів несуть в собі навіть результати реальних соцопитувань.

Генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто вважає, що існує кілька розповсюджених технологій, які дозволяють маніпулювати результатами опитувань:
 в опитуванні замість всіх кандидатів вказуються лише кілька основних, що дозволяє збільшити рейтинги лідерів кампанії;
 некоректне порівняння різних опитувань, що не збігаються між собою за кількістю опитаних, вибіркою, періодами проведення. Насправді, порівнювати можна лише щодо опитаних у рамках одного дослідження;
 публікація фальшивих даних, без проведення соціологічних досліджень.

Експерт Фонду громадської безпеки Юрій Гаврилечко вважає, що необхідні більш жорсткі правила в сфері соціологічних досліджень, зокрема – спеціальне законодавство. «Хтось друкує тільки рейтинги, хтось забуває вказати помилку вибірки, хтось не завжди звертає увагу на час. Тому, можливо, мало би сенс розробити державну програму оцінки електоральних переваг і на час виборів, безпосередньо коли триває сама кампанія, заборонити публікацію інших соціологічних даних, окрім як за такою програмою», - говорить політолог.

Про загрозу використання опитувань в якості маніпуляційних технологій говорить також і голова правління Комітету виборців України Олександр Черненко: «Соціологія – це наука, технологія чи інструмент? Якщо соціологія вивчає громадську думку, то соціологія – це наука. Якщо вона починає впливати на громадську думку, то вже стає технологією».

А ще експерти радять обов'язково голосувати за кандидата, який подобається, і не зважати на опитування й експертні думки.

Автор статті: Тарас Ковш


RuporZT


Коментарів: 0 Додати коментар Роздрукувати
Україна Цікавинка Скандали
Вчора 18:24
На кордоні зі Словаччиною затримали двох громадян Чехії
Вчора 18:24
Чоловік на мотоциклі намагався прорватися до Румунії
Вчора 18:23
У Дніпрі правоохоронці припинили діяльність шахрайськог ...
Вчора 18:22
Поліцейські Харківщини викрили групу наркозбувачів та в ...
Вчора 18:21
Поліцейські викрили конвертаційний центр, через який ві ...
Вчора 18:22
Юлія Свириденко: Запроваджуємо новий підхід до оголошен ...
Вчора 18:20
Кожна релокована громада повинна продовжувати опікувати ...
Вчора 18:18
Програма житлових ваучерів: Мінрозвитку провело координ ...
Вчора 18:16
Мінрозвитку підтримало запуск першого пілотного проекту ...
Вчора 18:14
Міноборони повністю забезпечило потреби військовослужбо ...
07 квітня 15:37
ДБР затримало депутата Житомирської облради, який за 10 ...
04 березня 22:30
У Житомирі викрили організовану групу медиків, які за г ...
28 лютого 23:18
Затримано завербованого ворогом агента, який готував ви ...
24 лютого 12:59
СБУ викрила настоятеля храму Житомирської єпархії УПЦ ( ...
14 лютого 15:41
Судді районного суду Житомирщини, яка «злила» фігуранта ...
Опитування
Чи задоволені Ви центральним опаленням у квартирі?
Так, повністю
Так, але хотілось би і краще
Ні
В мене інший вид опалення