На часі зміни до порядку ведення обліку дітей дошкільного та шкільного віку, вихованців закладів дошкільної освіти та учнів закладів загальної середньої освіти. Питання обліку дітей особливо актуалізувалося з початком воєнної агресії рф, з уведенням на території нашої держави правового режиму воєнного стану та пов’язаним з цими подіями демографічним рухом територією України та за її межі. Також зміни в порядку ведення обліку дітей зумовлені цифровізацією в системі освіти.
Порядок ведення обліку дітей на сьогодні регламентується постановою КМУ від 13 вересня 2017 р. № 684, проте у зв’язку із зазначеними вище сучасними викликами в системі освітнього управління на громадському обговоренні знаходиться проєкт постанови Кабінету Міністрів України щодо змін в Порядку обліку дітей дошкільного та шкільного віку. Тому звертаємо увагу, що документ доступний за покликанням на сайті Міністерства освіти і науки України.
До порядку ведення обліку дітей пропонуються такі зміни:
- Внесення до переліку нових основних термінів. Поняття «відповідальні працівники», визначення якого конкретизує перелік відповідальних осіб за здійснення обліку, зокрема це: працівники закладів освіти, органів управління у сфері освіти, територіальних органів Національної поліції та служб у справах дітей. Також визначено поняття хто такі «діти неохоплені навчанням» – це діти шкільного віку, які повинні здобувати загальну середню освіту, але не здобувають її в будь-якій з форм, що визначена законодавством, у тому числі учні, які не відвідують навчальні заняття у закладі освіти протягом 10 робочих днів підряд з невідомих або без поважних причин.
- Автоматизація та цифровізація ведення обліку дітей. На відміну від чинного порядку, у якому відповідальна особа формує та веде реєстр дітей шкільного віку та кількісний облік дітей дошкільного віку, у новій редакції облік повинен здійснюватися з використанням Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту (далі – АІКОМ) шляхом внесення, накопичення, актуалізації, обробки, аналізу та узагальнення інформації про дітей дошкільного та шкільного віку, вихованців і учнів, у тому числі дітей неохоплених навчанням. Накопичення та актуалізація інформації в профілі дитини здійснюється шляхом: електронної інформаційної взаємодії між АІКОМ та інформаційними системами, визначеними статтею 74-1 Закону України «Про освіту»; внесення інформації до профілю дитини відповідальними працівниками у випадках, визначених цим Порядком.
- Зміни в переліку необхідних даних про дитину. Зокрема для ведення обліку в АІКОМ опрацьовується профіль дитини, що містить інформацію про її: прізвище, ім’я та по батькові (за наявності); дату і місце народження; громадянство; свідоцтво про народження (серію та номер), інший документ, що посвідчує особу та громадянство; місце, форму здобуття освіти (заклад освіти чи сім'я (у випадку здобуття освіти у сімейній формі) та рік навчання (клас (група)); місце проживання чи перебування.
- Визначення функцій та обов’язків відповідальних працівників (працівники закладів освіти, працівники органів управління у сфері освіти, працівники органів Національної поліції та служби у справах дітей).
- Визначення рівня відповідальності за ведення обліку дітей. Відповідальні працівники закладів освіти несуть дисциплінарну відповідальність за невнесення, несвоєчасне внесення або внесення недостовірної інформації про дитину під час створення або актуалізації інформації у профілі дитини.
- Механізм повернення дітей до навчання. Відповідальність за створення пошукових запитів щодо дітей, неохоплених навчанням, та проведення діяльності, пов’язаної із їхнім поверненням, покладатиметься не на працівників закладів освіти, а на працівників органів Національної поліції та служби у справах дітей.
Нагадуємо, що на території Житомирської області контроль за веденням обліку дітей шкільного віку органами управління освітою органів місцевого самоврядування здійснює управління Державної служби якості освіти у Житомирській області відповідно до визначених повноважень.
Крім того, питання обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів є одним із питань аналізу діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти, здійснення якого також належить до повноважень Державної служби якості освіти України та її територіальних органів. Станом на зараз управлінням Служби із зазначеного питання вже проведено 2 аналізи діяльності відповідно двох органів місцевого самоврядування та їх структурних підрозділів з питань освіти, за результатами якого сформовані висновки та рекомендації й оприлюднено на офіційному вебсайті Державної служби якості України.
Зауваження та пропозиції до проєкту постанови прийматимуть у довільній формі до 14 серпня 2023 року на електронну адресу roksolana.shvadchak@mon.gov.ua