Безбар’єрність в освітньому середовищі є важливим складником реалізації права кожної дитини на якісну освіту, розвиток і соціальну інтеграцію. Вона передбачає не лише фізичну доступність закладів, а й створення умов, у яких освітні послуги враховують потреби та індивідуальні особливості дітей, зокрема дітей з особливими освітніми потребами. У Житомирській області системна робота в цьому напрямі поєднує розвиток інституційної мережі, адаптацію інфраструктури, а також забезпечення кваліфікованого супроводу та доступу до професійної освіти.
З урахуванням потреб та індивідуальних особливостей дітей у Житомирській області функціонує 10 спеціальних шкіл та 2 навчально-реабілітаційні центри. У всіх закладах інституційного догляду області проведено оцінку доступності для маломобільних груп населення.
Важливим прикладом практичних рішень щодо усунення бар’єрів є Петіївський навчально-реабілітаційний центр Житомирської області, де встановлено ліфт для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату та дітей, які користуються кріслами колісними.
Окрему увагу приділено навігації та орієнтуванню: чотири заклади мають контрастне та рельєфне маркування. Водночас інфраструктурні рішення впроваджуються з урахуванням реальних потреб кожного закладу: два заклади освіти не потребують додаткових пристосувань на вході, ще 12 облаштовані пандусами.
Невід’ємною складовою безбар’єрного підходу є кадрове забезпечення та професійний супровід дітей. Заклади інституційного догляду укомплектовані висококваліфікованими фахівцями, які працюють з дітьми зі складними порушеннями психофізичного розвитку. Такий мультидисциплінарний підхід дає змогу забезпечувати не лише навчання, а й корекційно-розвиткові послуги, підтримку комунікації, формування життєвих навичок і підготовку до подальшої соціалізації.
Окремим напрямом роботи є забезпечення доступу до здобуття професійної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. У Житомирському професійному ліцеї Житомирської обласної ради створено шість інклюзивних груп, у двох з яких навчаються 12 осіб. Це дозволяє розширювати можливості профорієнтації та здобуття практичних компетентностей, які підвищують рівень самостійності та майбутньої конкурентоспроможності випускників.
Нагадаємо, що з 2021 року на базі ліцею функціонує перший обласний інклюзивно-ресурсний центр професійної освіти, послугами якого щорічно користуються майже 100 дітей. Наразі майже 60 дітей з особливими освітніми потребами навчаються у спеціальних групах закладів професійної та професійно-технічної освіти, ще 18 осіб – у закладах фахової передвищої освіти. Ці показники підтверджують послідовний розвиток системи підтримки та розширення доступу до освітніх траєкторій для дітей з різними потребами.
Реалізація безбар’єрності в освіті – це комплексна робота, яка поєднує інфраструктурні зміни, професійні кадри та інституційні рішення, спрямовані на забезпечення рівних можливостей.
https://ruporzt.com.ua/oblasni_novini/233500-zhitomirska-oblast-rozvivaye-bezbaryerne-osvtnye-seredovische-dlya-dtey-z-osoblivimi-osvtnmi-potrebami.html - джерело