Велика кількість заходів проведено управлінням освіти і науки, інформаційно-методичним центром, навчальними закладами до 200-річного ювілею Тараса Шевченка. Одним із творчих літературних конкурсів для старшокласників став конкурс «Розкрилля душі». За результатами міського етапу конкурсу перемогу здобула учениця 11 класу Новоград-Волинського колегіуму Марина Горшкальова.
У процесі підготовки до участі у конкурсному випробуванні Марина підготувала конкурсну дослідницьку роботу «Тематичне розмаїття поезій Тараса Шевченка», у якій представила власне бачення постаті Тараса Шевченка та його творчості, і з якою також перемогла на обласному етапі конкурсі.
Наступним успіхом обдарованої школярки стала участь 3–5 березня у Києві у фінальній частині конкурсу у складі 4-х учасників команди Житомирської області.
Якість роботи учениці колегіуму оцінили і члени Всеукраїнського журі та визнали Марину переможцем (Диплом ІІ ступеня) Всеукраїнського конкурсу «Розкрилля душі» в номінації «Дослідницька робота». Безумовно, це значне досягнення обдарованої школярки, і радість успіху учениці заслужено поділяє науковий і педагогічний керівник – Тетяна Шлапак, вчитель української літератури колегіуму.
Стосовно методичного підходу до вибору теми та розкриття її змісту колегіантка розповіла так: "Вибрала тему, що мені цікава. Перед початком роботи прочитала багато інформації, праці Івана Огієнка, “Кобзар”… », – зазначає Марина щодо мотивів пошуку та вибору теми для свого дослідження.
Маринина розвідка про Шевченка основана на соціологічному опитуванні учнів Новоград-Волинського колегіуму (108 учнів 9–11 класів).
– Що спонукало Тебе клопотатися про таке опитування?
– Готуючись до роботи над своїм дослідженням про митця, я дізналася, що перед тим, як написати один із нарисів «Шевченко на селі» до циклу «Нариси з духовного життя наших селян», Іван Огієнко провів соціологічне дослідження серед селян, у яких цікавився, наприклад, що вони знають про життя Шевченка, які його твори пам’ятають, чи бачили його портрет? І це соціологічне дослідження виявило невтішне: Шевченка не знають.
- Я вирішила провести схоже опитування у моєму колегіумі. Відверто кажучи, починали ми проводити це дослідження з легкою душею та світлими надіями, що Тарас Шевченко широко знаний серед учнів старших класів, які народилися і виросли в незалежній Україні, що його все ж «в сім’ї вольній, новій не забули пом’янути незлим тихим словом». Результати вражають. Про найголовніші, найболючіші теми, які піднімав Тарас Шевченко (засудження самодержавства, заклики до повстання), згадали максимум 12 % опитуваних, приблизно 11 учнів із 108! Ще більш вражаючий факт: 31 % опитуваних не може чітко сказати, про що ж писав Великий Кобзар.
– Як на Твою думку, чому виявились такі показники опитування, адже, здавалося би, творчість Шевченка чи не наймасштабніше представлена у школі?
– Навколо культу генія Шевченка багато пафосу, і тільки на другому плані – змістовно-ідейні домінанти його спадщини. А по-друге, до творчості Шевченка варто дорости.
Перемога у Всеукраїнському конкурсі – це не перша у Марини, - вона переможець з чотирьох міських та трьох обласних олімпіад! Приємно коли учні шкіл міста Новограда-Волинського підтверджують свої здібності на високому рівні. Новоград-Волинці вітають з успіхом Марину та бажають нових творчих успіхів!
Павло ЛІНЕВИЧ, завідувач інформаційно-методичного центру